Gyakorlati pedagógiai kommunikáció

nincs megadva  | 2002  | papír / puha kötés  |  149 oldal

Libri Antikvárium
Előszó Sajátos kommunikációs kapcsolatot kezdeményezek olvasóimmal. Indítékaim nyilvánvalóak. Megbízást kaptam a az ADU Oktatási Központtól és a Fitt Imagetől, hogy készítsek egy könyvet, mely a főiskolai és egyetemi hallgatókat elindítja vagy továbbvezeti a pedagógiai kommunikáció tanulmányozásának útján. Van elképzelésem arról, hogy kik lehetnek olvasóim, de nem ismerem őket személy szerint, abban sem lehetek egészen biztos, hogyan fogadják és használják e kötetet. Mivel azonban hosszabb ideje foglalkozom ezzel a tárgykörrel, éveken át tanítottam is, és van mondanivalóm róla, esélyesnek tarthatom a valódi - kellő reakciót kiváltó {Ég kommunikációt. Várható közönségem nagyrészt tanárjelöltekből áll, amiből számomra főleg két dolog következik. Az egyik az, hogy számíthatok olvasói intelligenciájukra és viszonylag magas szintű előzetes ismereteikre, ezért csak azt kell részletesebben magyaráznom, ami feltehetőleg új tudáshoz juttatja őket, vagy új összefüggések közé helyezi meglévő tudásukat. A másik az a belátás, hogy lesznek, talán nem is kevesen, akik ezt a tananyagot csakis azért veszik kézbe, mert vizsgázniuk kell belőle, a vizsga pedig továbbhaladásuk - közvetve: pályára kerülésük egyik előfeltétele. Tudom: a tárgy iránti érdeklődés és a kötelességtudat vagy a személyes érdekek megfontolása nemcsak hogy nem zárja ki egymást, de nem is különülnek el. Ezért egyaránt kell (viszonylag) mélyre hatolnom a témában, olyan problémákat is felvetnem, melyekre nincs egyértelmű kész válasz, és úgy járnom el, ahogyan a tananyag-készítés megkívánja. Például - még ha olykor ez egyszerűsítés is - kiemelni a fontosabb állításokat, pontokba szedni az összetettebb mondanivalót, táblázatokba foglalni, amit lehet és így tovább. Tartalom ELŐSZÓ 1 I. A PEDAGÓGIAI KOMMUNIKÁCIÓTAN 3 A pedagógiai kommunikációelmélet létrejöttének ösztönzői 3 A vizsgálódás kettős kerete: kommunkációelmélet és neveléstudomány 5 Nyelvtudományok 7 Nyelvpedagógia 8 Etológia, humánetológia 8 Szociálpszichológia 9 Kibernetika, információelmélet 10 Szemiotika 11 Kultúraelmélet 11 Új vizuális kultúra 13 Manipulációkutatások 13 Gyakorlati ösztönzések 14 Kommunikáció-fogalmak 14 A pedagógiai kommunikáció összetettsége 18 A szó-modell részleges rehabilitációja: új retorika 19 Nevelési irányok és kommunikációs sajátosságok 21 A pedagógiai kommunikáció színterei 22 A tanár szerepelvárásai, umplicit neveléselmélet 23 Befolyásolásra törő kommunikáció 26 Kényszerítés és kínálat 26 Új befolyásolási alaphelyzet 27 A meggyőző kommunikáció 29 A kijelentéstől az értékelésig 33 A tanári beszéd 37 Törekvés az egyértelműségre 39 Megértés, másképp értés, félreértés 41 Anyanyelvünk kulturális és a pedagógiai kommunikáció 42 Ritualizált pedagógiai kommunikáció 45 A tanulók kommunikációs viselkedése 51 II. A PEDAGÓGUSOK KOMMUNIKATÍV MAGATARTÁSA 55 Magatartástípusok 55 Empátia 57 Empátiafelfogások 57 Az empátia funkcióinak és szerkezetének kutatása 58 Szándékolt empátia a pedagógiai kommunikációban 60 Kommunikáció tanítási órán 61 A pedagógus élőbeszéde 61 A pedagógus mint rétor 61 Az előadás mint beszélgetés 65 A tanári beszédstílus kötöttségei és szabadsága 67 A kérdezés mint a kommunikáció formája és ösztönzője 69 A megbeszélés mint kommunikáció 73 III. NEM NYELVI KOMMUNIKATÍV VISELKEDÉS A 81 TANÍTÁSI ÓRÁN A fő nonverbális csatornák pedagógiai szempontú előzetes 81 áttekintése Nonverbelitás a tanteremben 82 A nézés a pedagógiai kommunikációban 86 Paralingvisztikai kommunikáció 88 Testkommunikáció a pedagógiában 91 Pedagógiai vonatkozások 92 Írás és olvasás a pedagógiai kommunikációban 94 A tankönyvhasználat mint kommunikációs folyamat 96 Írás a tanítási órán 98 Az írás kultúrája 99 IV. MEDIÁLIS PEDAGÓGIAI KOMMUNIKÁCIÓ 103 A szemléltetéstől a vizuális kommunikációig 103 Az érzékszervek rangsora 104 Kép, jel, nyelv 105 Aktivizáló vizuális közlés 108 Új tanulási alaphelyzet 110 A pedagógiai kommunikáció zavarai 113 V. A PEDAGÓGIAI KOMMUNIKÁCIÓ MEGFIGYELÉSE ÉS ELEMZÉSE 117 Megfigyelési-elemzési rendszerek 117 A kommunikációs képességek intenzív fejlesztése 128 Ismérvek és rejtett dimenziók 133 A pedagógia kommunikatív irányai 134 VI. KITEKINTÉS A TÖMEGKOMMUNIKÁCIÓ ÉS A PEDAGÓGIA VISZONYÁRA 137 Tömegkommunikáció és életmód 137 Kétféle tájékoztatás- és műsorpolitika 139 Az egyén és a tömegkommunikáció 140 A kommunikációs formák áttekintése 143 IRODALOM 145
+ Mutass többet - Mutass kevesebbet
Árinformációk
Ingyen szállítás 15 000 Ft felett
Online ár: 9 990 Ft

A termék megvásárlásával

999 pontot szerezhet


Beszállítói készleten


Személyes átvétel 6-8 munkanap

Ingyenes


Házhoz szállítás 6-8 munkanap

15 000 Ft felett ingyenes

Állapot:jó állapotú antikvár könyv
Borítón kis koszolódás, lapok szépek
Kiadó nincs megadva
Kiadás éve2002
Oldalak száma:149
Súly400 gr
ISBN2310014860650
ÁrukódSL#2112343364
Kötéspapír / puha kötés

Vásárlói értékelések, vélemények

Kérjük, lépjen be az értékeléshez!

Árinformációk
Ingyen szállítás 15 000 Ft felett
Online ár: 9 990 Ft

A termék megvásárlásával

999 pontot szerezhet


Beszállítói készleten


Személyes átvétel 6-8 munkanap

Ingyenes


Házhoz szállítás 6-8 munkanap

15 000 Ft felett ingyenes

Zajácz D. Zoltán: Moszkva, BalatonZajácz D. Zoltán: Moszkva, Balaton