A KönyvKereső szolgáltatás csak regisztrált ügyfeleink számára elérhető.
Hogy igénybe tudja venni, kérjük, jelentkezzen be, vagy regisztráljon oldalunkon.
Alsó tagozatban éneket tanító pedagógusok számára
Az eredményes ének-zenei nevelés egyik fontos feltétele a tanító tudatos, átgondolt, rendszeres tervezőmunkája. Csak akkor érhető el komoly eredmény a zenei képesség- és készségfejlesztés területén, ha az órák feladatai egész év során láncszerűen és logikusan kapcsolódnak egymáshoz. Minden óra az előzőekhez képest kicsivel többet nyújt a gyermekeknek, ugyanakkor kicsivel többet is vár el tőlük. Ez azonban csak abban az esetben valósulhat meg, ha a tanító állandóan értékeli osztálya és az egyes tanulók zenei képességének, tevékenységének szintjét, és ehhez válogatja a következő órák, hetek feladatait. Nem szerencsés tehát, ha a tanító éveken át megelégszik egy központilag kiadott tematika hű másolásával, mely alapján november 3. hetében mindig ugyanazt a dalt tanítja, ugyanazokat a készségfejlesztő feladatokat valósítja meg éveken keresztül. Ilyenkor ugyanis nem a saját osztálya fejlődéséhez méri a feladatokat, hanem egy ,,fantom" osztályra megírt, elgondolt haladást próbál betartani. Elképzelhetetlen, hogy az ország minden 3. osztálya ,,egyszerre lép", azonosan fejlődik. A központi tematikák tanulmányozása hasznos is lehet, hiszen ötleteket adhat a tanítónak, de mindenki maga felelős a saját osztálya egyedi fejlődésének irányításáért. Legalább ennyire fontos feltétele az eredményes munkának a változatos tevékenység megszervezése. Természetes, hogy az énekórákon azonos típusú feladatok ismétlődnek, hiszen mindig van ritmizálás, szolmizálás, elemzés, zenehallgatás. A gyakorlás viszont csak akkor vezet eredményhez, ha közben nem válik monotonná, unalmas rutinná, hanem gondolkodtató, motiváló, módszeres eljárások sorát tudjuk beépíteni az órai munka folyamatába. A jelen kötetben közreadott anyaggal segíteni kívánjuk a tanítójelölteket abban, hogy ének-zenei nevelőmunkájukat tudatos tervszerűséggel kezdhessék meg, énekóráikat változatos, játékos, a gyermekeket aktivizáló zenei feladatokkal színesítsék, gazdagítsák. A jegyzet az ,,ének-zene tantárgypedagógia" című tárgy előadásainak anyagát egészíti ki, azt teszi szemléletessé, teljessé. Természetesen a jegyzet azoknak az éneket tanító pedagógusoknak is szól, akik tanulmányaikat korábban fejezték be, s most szeretnék felfrissíteni módszertani tudásukat. Választ ígérünk azon kérdéseikre, hogy mit?, mikor? és hogyan? - az ének-zenei nevelésben.