A totemzenétől a hegedűversenyig (A zene története 1700-ig)

zeneműkiadó  | 1977  | vászon  |  339 oldal

Libri Antikvárium
FÜLSZÖVEG Időben és térben egyre tágul a zenei érdeklődés köre, a koncertek és a rádióadások műsora. Egzotikus muzsika éppúgy érdeklődést vált ki, mint a Bach előtti, renaissance és a középkori zene. A szakkönyvek viszont alig tartanak lépést nálunk evvel az új igénnyel. Az átfogó zenetörténetek épp csak említést tesznek az Európán kívüli és a régi muzsikáról, speciálsi kiadványok alig vannak. Ennek a hiánynak pótlására, ennek az igénynek kielégítésére vállalkozik Darvas Gábor új könyve. Mint a cím is mondja, a "totem-zenétől" indul ki, tehát a muzsika legősibb megjelenésétől. Viszont vizsgálódásának körét lezárja 1700-nál, a "...hegedűversenyig" megy csak el, tehát addig a korszakig, mikor kialakulnak a "mai", más szóval a koncertrepertoárt lényegében ma is uraló műfajok, formák és koncepciók. Tehát a könyv azokra a zenetörténeti korokra és területetkre vet fényt, amelyek túlnyomórészt még fehér foltnak tekinthetők a nagyközönség információs anyagában: az ősi zenére, Ázsia muzsikájára, a középkori fejlődésre, a renaissance előzményeire és kibontakozására, a barokk első nagy korszakára. TARTALOM Bevezetés 9 Őskorszak 14 A zene az őstársadalomban 14 A hangok hatalma - Totem-zene - Énekmód és hangszín - Dallam, ritmus, zenei forma - Többszólamúság - Hangszerek A barlang és a város között 23 Zene a falukultúrában Ókori zenekultúrák 26 Az első civilizációk Mezopotámia 28 Templomi zene - Világi zene - Hangszerek - A zene elmélete Egyiptom 33 Szertartás zene - Udvari és szórakoztató zene - Hangszerek - Elmélet, hangrendszer India 38 Véda-ének - Hangrendszer - Rága és tála - Kölcsönhatások Kína 44 Legendák - A hangok, a világ és az állam rendje - "Ősi zene" - A filozófusok vitája - Hangrendszer - Hangrendszerek, műfajok - Kultúrális kapcsolatok Hellász 52 Előzmények A homéroszi idők 53 Apollón és Dionüszosz A városi kultúra kezdetei 54 Kozmológia - Költészet és zene Athén 57 Kardal - Dárma és zene - Dalformák és hangszerek - Hangrendszer - Hangnem, ritmus, harmónia - Éthosz - Versenyek - Új áramlatok - Athén hanyatlása Hellenizmus és római fennhatóság 65 Hellász zenei hagyatéka 66 Dallamok - Az örökség Jeruzsálem és Róma 70 Ószövetségi adatok 70 A királyság - A második Templom A zsidó zene formái és eszközei 74 Hangrendszer, dallamok - Hangszerek Az ókori latinok zenéje 77 Róma első évszázadai 78 Szertartási és katonazene - Színpadi zene A birodalomalapítás kora 79 Pantomim - Hangszerek A császári Róma zenei élete 71 0-600 84 A kezdet 85 A keresztény zene eredete Dalformák 88 Zsoltár és canticum - Himnusz - Alleluia és jubilus Keleti kereszténység 92 Szíria - Kopt és örmény egyházi zene - Bizánc Nyugati kereszténység 95 Spanyolok és gallok - Milánó - Róma Szent és profán zene 100 Az antik hagyaték - Világi zene - A keleti császárság 600-900 104 Cantilena Romana 105 A Gergely legenda - Gregorián ének - Mise-ének - Az offíciumok zenéje - Hangnem és ritmus - Hangírás és elmélet Leváltás, ellenkezés, csatlakozás 113 Bizánc - Toledótól Milánóig - Kelták és germánok Világi zene 119 Dalok - Hangszerek Kitérő Kelet és Dél felé 122 Ázsia zenéje 123 Ének, hangszerek, zenekar Az Iszlám hangja 137 Az arab zene története - Műfajok - Makám - Hangrendszer - Énekmód, hangszerek - Zeneelmélet 900-1100 148 Tündöklés és hanyatlás 149 Tropus és sequentia - Zenés párbeszéd Világi zene 152 Dalok - Hangszerek A többszólamúság kezdetei 156 Párhuzamos organum - Szabad organum Írásjelek, zeneelmélet 160 A hangjegyírás születése - Guido - Hexachord és szolmizálás Orosz egyházi zene 164 Hangrendszer és írásmód 1100-1300 167 A zene elmélete Lovagi dalkultúra 169 Trubadúr-dalok - Trouvere-dalok - Minnesang, lauda, cantiga Polifónia 176 Compostela és Limoges - A párizsi Notre Dame Ars antiqua 179 "Régi" művészet? - Hangzás - Ritmus - Hangjegyírás - Hangszerek Templomi dráma 187 1300-1400 190 Zene és közélet - Hangszerek Ars nova 194 Új elemek - Műfajok - Machaut és utódai A Trecento zenéje 203 Elméletek és dalformák - Zeneszerzők Szomszédok 207 Az angol zene felemelkedése 1400-1500 212 Az "újjászületés" - Zene és renaissance - Elmélet, hangzáskultúra Burgundia zenéje 219 Előzmények - Dufay - Kortársak A "flamand iskola" 225 Ockeghem - Busnois, Regis, Caron és mások - Obrecht Európai körkép 231 Angolok és franciák - Spanyolok és olaszok - Németek, lengyelek, csehek - Mátyás udvarában 1500-1600 240 Renaissance humanizmus - A zene elmélete és gyakorlata Mesterek és tanítványok 246 Josquin - Kortársak és utódok - Madrigál - A velencei iskola - Palestrina - Franciák, angolok, németek - Lassus A reformáció zenéje 266 Hangszeres zene 268 1600-1700 273 Zenei barokk - Új fogalmak Vokális műfajok 280 Világi dalformák - Vallásos zene - Oratorium Az opera születése 289 Monteverdi - Róma és Velence - Francia színpadi zene - Bécs és Hamburg között - London Hangszeres műfajok 304 Szóló irodalom - Kamarazene - Zenekar, concerto Függelék 313 Fordítások 313 A kottapéldák forrásai 313 Bibliográfia 315 Név és tárgymutató 318
+ Mutass többet - Mutass kevesebbet
Árinformációk
Ingyen szállítás 14 000 Ft felett
Online ár: 890 Ft

A termék megvásárlásával

89 pontot szerezhet


Beszállítói készleten


Személyes átvétel 6-8 munkanap

Ingyenes


Házhoz szállítás 6-8 munkanap

14 000 Ft felett ingyenes

Állapot:jó állapotú antikvár könyv
Papír védőborítós példány.
Kiadó zeneműkiadó
Kiadás éve1977
Oldalak száma:339
Súly200 gr
ISBN2399967262995
ÁrukódSL#2111117270
Kötésvászon

Vásárlói értékelések, vélemények

Kérjük, lépjen be az értékeléshez!

Árinformációk
Ingyen szállítás 14 000 Ft felett
Online ár: 890 Ft

A termék megvásárlásával

89 pontot szerezhet


Beszállítói készleten


Személyes átvétel 6-8 munkanap

Ingyenes


Házhoz szállítás 6-8 munkanap

14 000 Ft felett ingyenes

Shona Innes: Az internet olyan, mint egy pocsolyaShona Innes: Az internet olyan, mint egy pocsolya