Bognár Amália - Havassy András - Nemes-Nagy Katalin Erika - Váczi Dorottya
Mitől lesz hatékony, produktív és korszerű egy pedagógiai módszer a 21. században? Milyen a 21. századi tanár? Vajon az újfajta kompetenciafejlesztésnek meg kell változtatnia a tanuláshoz, tanításhoz, diákokhoz való viszonyunkat, és hogyan értelmezhető ebben ma a hagyományos tanárszerep? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre válaszol A modern pedagógus nagykönyve - Dr. Gyarmathy Éva előszavával.
Megalkottuk a modern pedagógus nagykönyvét, mert hiszünk a szemléletváltás erejében. Elolvasásával megismerheti, hogy milyen utakon lehet szemléletét a jövő generációjához formálni és ehhez nemcsak elméletet, hanem a mindennapi gyakorlatba egyszerűen bevezethető, és a munkáját támogató megoldásokat ismer meg.
,,A pedagógus szerepe megváltozott a 21. századra, bár ez nem mindenhol látszik. A tanítás sokkal inkább tanulásszervezés, mint a tananyag átadásának biztosítása. A tanár feladata, hogy a tanulóknak a legoptimálisabb tanulási kereteket adja. Ehhez tartozik, hogy kiválasztja, amire a tanulónak szüksége van, rendszerezi, értelmezi és alkalmazhatóvá teszi a tudást. Ez a könyv pedig éppen azt teszi, amit egy jó pedagógusnak kell: rendszerez, értelmez, alkalmazhatóvá tesz."
Dr. Gyarmathy Éva
A modern pedagógus nagykönyvével arra törekszünk, hogy a 21. századi kompetenciaterületek mindegyikének fejlesztéséhez támpontot adjunk. Fejezeteink az elmélettől a megvalósítható módszertanokig egy új szemléletű pedagógiai célrendszer mentén változatos ötletekkel, javaslatokkal mutatnak utat az újfajta kompetenciafejlesztés területén, hogy a 21. századi iskola valóban a JÖVŐ iskolája lehessen a MA pedagógusai segítségével.
Miért nem hiányozhat az Ön könyvespolcáról sem?
Mert a szemléletváltás már nem kikerülhető.
Mert kell egy fogódzó a 21. század oktatásához.
Mert a jövő felnőtteit a ma pedagógusai nevelik.
Mert hiánypótló, egyedi.
Mert igazi innovatív, 21. századi eszközöket mutat be.
Mert digitális és mégis közérthető.
Mert minden pedagógusnak szüksége van egy ilyen 21. századi eszköztárra.
Szakmai lektor: Dr. Gyarmathy Éva
Bognár Amália
Magyar nyelv, irodalom és történelem szakos tanár. Előszeretettel olvas és keresgél hazai és külföldi weboldalakon olyan lehetőségek után, amelyek lehetővé teszik a hagyományos úttól eltérő oktatási módszerek alkalmazását, így talált rá a digitális pedagógiára is. Ekkor még elsősorban a tanulói motiváció céljából használta, később pedig a tananyagtartalom élményszerű, hatékony, játékos feldolgozása okán. Az egyik legfőbb feladatának tartja a digitális világgal kapcsolatos szemléletformálást, amely a közvélemény, a szülők, a pedagógusok, diákok erről alkotott véleményét hivatott alakítani. Az elmúlt években e célból kezdte el publikálni a gyakorlatban kipróbált ötleteit, tapasztalatait, valamint szakmai blogot is indított, ahol digitális feladatokat, programokat ajánl pedagógusoknak (http://qqcska.blogger.hu/).
Havassy András
A Budapest II. kerületi II. Rákóczi Ferenc Gimnázium földrajztanára. 1994 óta dolgozik tanárként, és azóta folyamatos önképzéssel tanulja az IKT-eszközök használatát. 2014-ben kezdték el diákjaival okostelefonokat használni órákon. Elsősorban olyan alkalmazásokat keresett, amelyekkel saját tananyagokat lehet létrehozni. Már a telefonok használata előtt is az előhívás alapú tanulásban rejlő lehetőségekkel próbálkozott, így a tesztprogramok kerültek érdeklődése központjába. IKT és BYOD tapasztalatairól blogot (havassy.wordpress.com) ír és több mint 10 éve honlapján (www.havassyandras.com) osztja meg a tanításhoz használt segédanyagait.
Nemes-Nagy Katalin Erika
A Szegedi Szakképzési Centrum József Attila Általános Iskolája és Szakképző Iskolájában tanít közel tíz éve természettudományos tárgyakat, valamint HÍD programos gyerekek osztályfőnökeként tevékenykedett. Már pályája kezdete óta törekszik az IKT-eszközökkel támogatott projektpedagógia minél széleskörűbb beépítésére a tanítási gyakorlatába. Iskolájában zömmel hátrányos helyzetű, más intézményekben nem boldoguló tanulási és vagy magatartási problémákkal küzdő, alulmotivált fiatalok felzárkóztatásával, szakmához segítésével foglalkoznak. ,,Gyakran kérdezik tőlem, hogy honnan van ennyi erőnk ilyen nehéz körülmények között dolgozni? Az első években el sem tudtam képzelni, hogy itt lehet 21. századi módszerekkel tanítani. Lépésről lépésre haladtunk előre és próbáltunk ki új dolgokat, ami bevált, az hosszú távon beépült a tanulási folyamatukba. Még ma is gyakran érzem úgy, mintha egy GPS navigátor lennék egy rutintalan sofőr autójában, annyiszor tervezünk újra. Valahol épp ez a csoda ebben, nem? Folyton reagálni a változásokra, keresni az újat. Számos sikeres, mintaértékű és legalább ugyanennyi botladozó, kevésbé jól működő projekt után sem cserélném másra."
Váczi Dorottya
A Neteducatio szakmai munkatársa és egy budapesti tánciskola történelem-magyar szakos tanára, több mint tíz éve a tanári pályán. A tanítás egyrészt hatalmas motiváció számára, hogy folyton továbbképezze magát, másrészt a Neteducationál végzett szakmai munkája és a megismert módszereknek kiváló gyakorlati terepe az iskola. Amióta belekezdett ebbe a ,,párhuzamos projektbe", olyan témákban volt lehetősége elmélyülni - és azokat a gyakorlatban is tesztelni -, mint a gamification, a demokratikus nevelés, a pozitív pszichológia a pedagógiában, a szülőkkel való együttnevelés, az optimizmus- és mindset-tréning vagy a mindfulness. És persze nem maradhat ki a sorból a digitális eszközök használata sem, mely elengedhetetlen a 21. századi iskolában.
+ Mutass többet
- Mutass kevesebbet