A KönyvKereső szolgáltatás csak regisztrált ügyfeleink számára elérhető.
Hogy igénybe tudja venni, kérjük, jelentkezzen be, vagy regisztráljon oldalunkon.
pázmány péter katolikus egy.
| 1989
| papír / puha kötés
|
204 oldal
Előszó
A katolikus Egyházban tekintéllyel rendelkező Tanítóhivatal van, amely bizonyos esetekben feltételen, megfelebbezhetetlen tekintéllyel rendelkezik, amelyet a hívőknek lelkiismeretük szabad döntésével kell elfogadnunk. Ennélfogva a katolikus Egyházban a dogma értelmezésének és tanításának lényes feltétele és követelménye, hogy a Tanítóhivatal fontosabb megnyilatkozásait és meghatározásait figyelembe vegyük. Egyedülálló és páratlan jelenség az emberiség szellemi és erkölcsi életében az egyházi Tanítóhivatal. Az önmagát kinyilatkoztató isten elvi jellegű és sajátos tekintéllyel ajándékozta meg Jézus Krisztus Egyházát, tisztségviselőit, a püspökök kollégiumát, Szent Péter utódait, a római pápákat.
A Tanítóhivatal az Egyház struktúrájában az a mozzanat, illetve hatóság, amely a hit tartalmát megőrzi, továbbadja, értelmezi és adott esetben előterjeszti. Az Egyház eredeti alapvető feladata volt a húsvéti kérügmát továbadni, amely már az első időkben az igazság igényével fellépő tanításként nyilatkozik meg. Az Újszövetség örökségének alapján a Tanítóhivatal története ténlegesen azonos az Egyház önismeretének és önértelmezésének történetével, amely szerint az Egyház hordozza az evangélium üzenetét és az a feladata, hogy az evangélum igazságát elevenen, változtatás nélkül hirdesse.
Az első évezredben az Egyház egybehangóan és hamisítás nélkül továbbadta az apostoli hagyományokat zsinatok segítségével. Az egyetemes zsinatok vertikális (szukszcesszió) és horizontális egyházi egyetértés csomópontjai voltaki. Teológiai problémaként a Tanítóhivatal csak a keleti és a nyugati egyházszakadás után jelentkezett. Nyugaton az üdvösség közvetítésének kérdése került előtérbe, és ennek legfőbb hordozója, a római pápa személye. Az újkorban a reformáció, a felvilágosodás korában egyre inkáb az autonom értelemtől ihletett szabadság pátosza miatt kérdésessé lett a Tanítóhivatal. A mai viták előterében a Tanítóhivatal kijelentéseinek történetisége és kötelező ereje van. Vissza
Tartalom
Előszó 2
Hitvallások
Apostoli Hitvallás (Hippolytus Romanus) 5
Apostoli Hitvallás (Keresztségi rendtartás szerint) 5
Epiphanius Hitvallása 5
Damasus-hite formula 6
Quicumque Hitvallás 7
Niceai Hitvallás 8
Niceai-Konstantinápolyi Hitvallás 8
XI. Toledói zsinat Hitvallása 8
Waldiak számára előírt Hitvallás 13
IV. Lateráni Zsinat Hitvallása 15
II. Lyoni Zsinat Hitvallása 16
Paleolous M. császár Hitvallása 17
Firenzei Zsinat Hitvallása 19
Trienti Zsinat Hitvallása 23
A keletiek számára előírt Hitvallás (XIV. Benedek) 24
Az anti-modernista eskü 26
A hit megvallásának formulája (1967.) 28
VI. Pál pápa Hitvallása 28
A hit megvallásának új formája (1989.) 32
Isten misztériuma
I. Damasus pápa 34
XVI. Gergely az indiffrerentizmusról, a racionalizmusról 34
XVI. Gergely Hermes Gy. tévedéseiről 34
XVI. Gergely a fideizmus, Bautain J. 35
IX. Piusz a racionalizmus tévedéseiről 35
IX. Piusz a tradicionalizmus ellen (Bonetty Á.) 37
IX. Piusz Günther A. tévedéseiről 38
IX. Piusz az ontologisták tévedéseiről 39
IX. Piusz Froschammer J. tévedéseiről 39
IX. Piusz, Syllabus 42
IX. Piusz Dei Filius I. Vat. Zsinat III. ülés 43
XIII. Leó Rosini-Serbati A. tévedései 51
X. Piusz Lamentabili decretuma 51
X. Piusz Pascendi Dominici gregis körlevele 53
X. Piusz A tomista filozófia jóváhagyott tételeiről 59
XII. Piusz Humani generis enciklikája 62
II. Vatikáni Zsinat tanítása Isten misztériumáról 72
Szentháromság
Hitvallások formulái 75
Dionysius, Szentháromság és a megtestesülés (triteisták, sabelliánusok) 75
Damasus, Szentháromság és megtestesülés, Szentlélek 76
I. Bragai Zsinat, priscilianisták ellen, Szentháromság és Krisztus 76
Sens-i Zsinat, Petrus Abelardus 79
IV. Lateráni Zsinat Joachim apát tévedései 79
II. Lyoni Zsinat, a Szetnlélek származásáról 80
Paleologus császrá Hitvallása 82
Firenzei Zsinat, a Szentlélek származása 83
IV. Piusz az unitáriusok ellen 83
IX. Piusz Günther A. tévedései 84
XII. Piusz, a Szentlélek, mint az egyház Lelke 85
II. Vatikáni Zsinat tanítása a Szentháromságról 85
Hittani Kongregáció nyilatkozata a Szentháromságról 86
A teremtő Isten
Az Apostoli Hitvallás 89
Vigilius Origenész ellen 89
Bragai Zsina, a priscillianisták elítélése 89
IV. Konstrantinápolyi Zsinat az emberi lélek egyetlenségéről 90
Waldiaknak előírt Hitvallás 90
IV. Lateráni Zsinat az albiak és katharok ellen 91
Paleologus M. Hitvallása 91
Viennei Zsinat, a lélek mint a test formája 91
XXII. János Ekhardt tévedéseiről 92
XII. Benedek az örményeknek tulajdonított tévedésekről 92
Firenzei Zsinat a jakobitákról 93
V. Lateráni Zsinat a neo-aristoteliánusok ellen 93
Kölni egyházi tartományi gyűlés a termetésről 94
IX. Piusz Syllabusának tételei 96
I. Vat. Zsinat a Teremtőről 96
X. Piusz, a Biblikus Bizottság válaszai 97
XII. Piusz, Humani generis enciklika 99
A Tanítóhivatal megnyilatkozásai az eredeti bűnről 99
II. Vatikáni Zsinat a teremtésről 100
Jézus Krisztus személye
Hitvallások
Niceai Hitvallás 102
Konstantinápolyi Hitvallás 102
I. Damasus a Szentháromságról és a megtestesülésről 102
Efezusi Zsinat Isten Fiának megtestesüléséről 102
Khalkedóni Zsinat 106
II. János pápa levele 107
II. Konstantinápolyi Zsinat 107
I. Márton, Lateráni Zsinat a monotheleták ellen 110
III. Konstantinápolyi Zsinat, Krisztus két akarata, tevékenysége 114
Viennei Zsinat 116
X. Piusz a modernisták tévedéseiről 117
XV. Benedek Krisztus Lelkének tudásáról 118
Jézus Krisztus a Megváltó
Firenzei Zsinat határozata a jakobiták számára 120
Frienti Zsinat az eredeti bűnről és a megváltásról, Krisztus áldozatáról 120
II. Vatikáni Zsinat Jézus Krisztusról 121
Hittani Kongregáció az Isten Fiáról 122
Szűz Mária Jézus Anyja
Apostoli Hitvallás 125
Epiphanius Hitvallása 125
Konstantinápolyi Hitvallás 125
Efezusi Zsinat, Szt. Cirill levele 125
II. János Isten Anyjáról 126
II. Konstantinápolyi Zsinat 126
I. Márton, Isten Anyja szüzessége 126
XI. Toledói Zsinat a Megtestesülésről 127
IV. Pál, az unitáriusok ellen 127
IV. Sixtus, Szűz Mária szeplőtelen fogantatása 127
IV. Sixtus konstituciója 127
Trienti Zsinat a Szent Szűzről 128
V. Piusz Baius M. elítélt tétele 128
VV. Sándor Szűz Mária Szeplőtelen Fogantatásáról 128
XIII. Leó Rosmini-Serbati elítélt tétele 128
X. Piusz a keletiek tévedéseiről 129
IX. Piusz a Szent Szűz kiválósága és szeplőtelen fogantatása 129
Trienti Zsinat Szűz Mária bűntelensége 130
XI. Ince Molinos M. tévedéséről 130
XII. Piusz Szűz Mária mennybevitele 130
XIII. Leó Szűz Mária lelki anyasága, kegyelem közvetítése 131
X. Piusz Szűz Mária az üdvösség művében 132
XIII. Piusz Szűz Mária az Egyházban 132
II. Vatikáni Zsinat Szűz Máriáról 133
A Megváltó kegyelme
Karthagói Zsinat az eredeti bűnről, kegyelemről 135
Indiculus 137
Ar esi Zsinat a kegyelemről 141
II. Orangei Zsinat 145
Viennei Zsinat a keresztségéről 147
Konstanzi Zsinat, Wyclif J. tévedései 147
Hus tévedései 150
X. Leó Luther M. tévedései 152
Trienti Zsinat az eredeti bűnről 154
Trienti Zsinat határozata a megigazulásról 156
V. Piusz Baius tévedéseiről 167
X. Ince Jansen tévedéseiről 173
XI. Kelemen Quesnel tévedéseiről 174
XII. Piusz Mystici Corporis körlevele 175
XIII. Piusz, A kegyelem ingyenességéről 183
II. Vatikáni Zsinat a kegyelemről 188
Eszkatológia
Hitvallások 191
Vigilius, Origenész elítélt tételei 191
XI. Toledói Zsinat, Az ember sorsa a halál után 192
IX. Leó Hitvallása 192
III. Ince a bűn büntetéséről 192
IV. Lateráni Zsinat 192
I. Lyoni Zsinat az elhunytak sorsáról 193
Viennei Zsinat a beguardok, beginák tévedéseiről 193
XXII. JÁnos Ekhardus tévedéseiről 194
XII. Benedek az ember sorsa a halál után 195
VI. Kelemen a tisztítótűzről 197
Firenzei Zsinat a halottak sorsáról 198
V. Lateráni Zsinat a lélekről 199
IV. Piusz a tisztítóhelyről 199
V. Piusz Baius tévedése 199
VI. Piusz limbus puerorum 200
XIII. Leó Rosmini-Serbati tévedései 200
XII. Piusz a millenarizmusról 200
II. Vatikáni Zsinat az eszkatológiáról 200
Hittani Kongregáció az eszkatológiáról 201