A táltos nyelvi univerzuma 3A-3B - 3A Történeti maradványok - 3B Peres Iratok
balassi kiadó kft. | 2024 | MAGYAR nyelvű | CÉRNAFŰZÖTT, KEMÉNYTÁBLÁS | 822 oldal
A B kötetben már nemcsak a táltosról szóló szövegeket (mondákat, szólásokat, nyelvi formulákat) találunk, de olyan elbeszéléseket is, melyekben a táltost egy-egy személyre szabott szerepben érhetjük tetten. Ez a tátos/táltos éppúgy lehet férfi, és lehet nő; egyszerre lehet gyerek, fiatal és öreg; lehet nagy termetű, nagy erejű, nagyszerű ember és lesoványodott, az emberi világból száműzött, hitvány vadember. Ez a hiedelemalak vagy ezt a szerepet magára öltő perbeli konkrét személy lehet a világot védő győztes katona, és lehet a vesztes csaták sérült vitéze; élhet úgy, mint Isten hírnöke a mennyei-földi világban, repülhet a fellegekben tátos lovakon vagy maga is lóvá váltan; és lakhat elátkozott, kísértetszerű alakként föld alatti barlangokban, mocsaras vidéken, de leginkább az emberektől távol, a társadalom peremén. Fürkészheti a jövőt, az eget és a felhőket, az idő járását, előidézhet vihart és különösen szelet; de beleláthat a föld alá is, hogy rejtett kincsre leljen vagy pénzt találjon megbízóinak gazdagodását remélve. Ellenfele lehet a boszorkányoknak, a töröknek, a németnek, a más vallás követőinek, a szomszéd településnek, egy másik táltosnak; de lehet társa az ördögnek is, vagy az ördöggel cimborálóknak, a garabonciásnak. Lehet káromkodó eretnek, boszorkány vagy annak démoni, sárkányos kísérője, ha az elbeszélők (akár felekezeti nézőpontból vagy társadalmi, közösségi helyzetükből kiindulva) azt így magyarázzák. Felmerülhet a kérdés, hogy az eddig összegyűjtött, majd átrostált forrásbázisból, valamint a táltos/tátos nyelvi, történeti, néprajzi adataink sokaságából, továbbá az adatok értelmezéséből kikerekedő kép meggyengíti-e a táltos ma általánosan elfogadott értelmezési pozícióit. Beszélhetünk-e ma táltos papokról, azok sámánisztikus vonásairól, pogány kori vagy épp honfoglalás kori rendjéről, esetlegesen a lóáldozatokban betöltött áldozárszerepéről? Egyáltalán tekinthetjük a táltost sámánnak vagy a sámánt táltosnak? Szükséges-e megváltoztatni a vele kapcsolatos nézőpontjainkat, ha a táltosnak akár csak a szótörténeti eredetét kutatjuk? Ez utóbbi kérdésre, úgy látom, határozott igennel felelhetünk. A kötetek szövegeit rendszerező, a bemutatást és az értelmezést segítő, az A (történeti maradványok) és a B kötet (peres iratok) együttes, egymásra utaló tipológiai rendszerét a B kötet végén található motívummutató zárja.
A termék megvásárlásával
684 pontot szerezhet
Személyes átvétel
Ingyenes
Házhoz szállítás
15 000 Ft felett ingyenes
| Kiadó | balassi kiadó kft. | 
|---|---|
| Kiadás éve | 2024 | 
| Nyelv | MAGYAR | 
| Oldalak száma: | 822 | 
| Borító | CÉRNAFŰZÖTT, KEMÉNYTÁBLÁS | 
| Súly | 1616 gr | 
| Sorozat | A MAGYAR FOLKLÓR SZÖVEGVILÁGA | 
| ISBN | 9789634561415 | 
| Árukód | 2782094 / 1224478 | 
Vásárlói értékelések, vélemények
Kérjük, lépjen be az értékeléshez!
A termék megvásárlásával
684 pontot szerezhet
Személyes átvétel
Ingyenes
Házhoz szállítás
15 000 Ft felett ingyenes

			
				







































