Szentkuthy Miklós

Orpheus 6. - Vallomás és bábjáték -Vallomás és bábjáték - (Brunelleschi körül)/Részletek Szentkuthy Miklós Szent Orpheus breviáriuma cimű készülő művéből

ismeretlen  | 1942  | papír / puha kötés  |  186 oldal

Libri Antikvárium
Részlet a könyvből: De mindez filozófia, csak filozófia és nincs az az otrombán körtealakba faragott fadarab, mely ne jelentene többet és ne lenne értékesebb, mint a gondolatok céltalan és meddő játéka, ez az átkok átka. mosolyok mosolya: a fikciók, a metafizikák. A legfőbb karszék mitológiai domborműve legyen a következő tehát: az asszony, aki <> vajudik, szül, a sárkány üldözi, az angyalok harcolnak a sárkánnyal, a sárkány (vagy kígyó: egyre megy) vizet okád magából, a föld is megnyílik s még az idő nagy titkát is felidézik: <> Ehhez a tárgykörhöz még hozzáfaragnám a domborművön a 2- rész 7-ik verséből az élet fáját, az égi paradicsom közepéből. Ime, a mitológia, ime a színes metafizika: aki akar, lelkesedésre gyúlhat tőle, aki blazírt, mosolyoghat a szegényességén. Ott az asszony, vagyis a vegetáció, a szerelem, a szülés, a szent ringyóktól a misztikus anyákig: ha elmész a legsötétebb Afrikába, bizonyára fogsz ott találni egy otromba fétist, mely anyát ábrázol, ha Kínában jársz, megint megtalálod, ha háromezeréves hellászi sírokba fúrsz le, ott mosolyog vagy kesereg valami chtónikus szűz vagy olympusi fényhetéra, ha modem költőket olvasol vagy az elemzés zsákutcájába fulladt lélek? búvárokat: mindig ezt találod - egy asszonyt, a szerelmet, szűzen vagy perverzen, orángután stílusban vagy ezer árnyalat naiv papagály-ünneplőjében. Az örök ember? Az örök természeti? Az örök isteni? És mellette a Nap: Echnatón-fáraók kívánták, tűzimádók keresték, költők alatta aszalódtak - elégünk tőle, oka ismeretlen, célja valószínűtlen, van, van, szenvedélyes makacssággal és némasággal, ez az mindössze, amiről a Nap?mitológiák beszélnek. <> és <> régóta szinonimák vagy inkább egyformán haszontalanok, ha a világ minden mitológiáját végig ízleljük: fenséges, mert hiszen mindegyik a valóságról és a valóság titokzatosságáról szól, - nevetséges, mert minden mítoszteremtő kedély mégis csak a Holdra ugató buta kutyára hasonlít: a Holdak, Napok, ős-szűzek és ős-hetérák nem hallgatnak ránk, közönyösek, némák és oly valószínű, hogy - sohasem is éltek- Csődre ítélt, halálra rendelt reménytelen szerelem minden mitológia, minden istenteremtő képzelet: az egyetlen szép és megható benne, ami még a <> érzését is majdnem képes felkelteni az emberben, hogy az emberi természet lényegéhez, úgylátszik, minden időben és helyen mégis csak hozzátartozik, hiába látom agyammal színes meddőségét, - s a mitológikum, a vallási élmény nem is abban áll, hogy hiszek az istenekben, Kína vagy Hellász, Júdea vagy Hispánia metafizikai állatseregleteiben, nem: hanem igenis hiszek az emberi lélek azon végzetes és egyetemes vonásában, hogy mindig alkotott magának ilyen égi babonákat, kellett alkotnia, mint ahogy a gyereknek szopnia kellett. Ebben az általános kényszerültségben van valami gyermekded és fenséges, naiv és ijesztő. Vissza Tartalom II. Az Orpheus 6. füzetében (<>) Miután eleget bölcselkedett a Jelenések fölött, megírja, hogy milyen dombormű született belőle 1-2 amint a <> domborműhöz a Jelenéseket bújta, úgy a <>-hez a Natura Naturans című természettudományos könyvet, és ezt is kommentálja 2-13 a hegyek évmilljós csigaházak romjai 2- 3 a természet örök átmenetei és szerepcseréi 3 a természet alapjelensége, hiába, a rablás és gyilkolás 3- 4 természeti törvények és erkölcsi törvények: azonosak? ellentétesek? 4 a tetemek sorsa és a halál tudata 4 az igazi bölcselet meghatározására a giliszták szerelmének tanulmányozása ihleti 6 minden lehetséges a természetben: a változatok végtelenek; a tudás teljes viszonylagossága 5- 6 ösztön és lélek, reflex és nagy-gondolat: nem viszonylagosak-e szintén? 6 a halál elmosódó körvonalai: világító hal-tetem 6-7 a természet nem az emberért van 7 lehelletszerű növények szívósabbak, mint a mamutok 7 <> és <> kérdései 7-8 mi marad a természet régi, mitologikus, és modern, tudományos értelmezése után? 8 egy vergődő madár a radványi Parkban 8-9 mi a szeretet? vegytan? eszményiség? 9 az átmenetek kérdése a természetben 9 nevetséges a gyakorlati észt és a bölcselkedést egymás ellen uszítani 9 az ember a teremtés koronája vagy sajtóhibája? és ami ebből következik 9-10 ismét a haldokló madár a radványi Parkban 10-11 alkotni vagy pusztítani tud jobban a természet? az élet ereje fontosabb, mint a táplálék 11 egy tengeri állat furcsa palotája, - talán a viszonylagosság Pagodája lehetne 11 víz 11 <>-tudás és <> különbségei jelentéktelenek, ha nagy kedélyről és nagy agyvelőről van szó 11-12 a növény vagy az állat hord-e többet a természet titkaiból? 12 a <> bonyolultság, a kerülő utak és tétovázások a természetben 12-13 az <<én>> fogalma is mily nevetségesen viszonylagos: egy groteszk példa 13 ami az emberben <>, az egy ősállatban éppen az ős-egészség 13 az ösztönök vagy mind egybefolynak, vagy véglegesen elszigetelődnek 13 ahogy a Jelenések-et kísérő bölcseleti széljegyzetek után eljutott a célhoz, a <> dombormű tervéhez, úgy a Natura Naturans kommentárjai után is vázolja a <> dombormű tervét 13-14 a szerző elmondja, mi vezeti a történelmi álarcok felé: miért él <> Brunelleschi, Borgia Ferenc, Tudor Erzsébet és más efféle szerepekben? 14-20 Habsburg-emlékek 14 művészet? nem művészet? halkuló kérdések 14-15 az örökké egyforma ember a változó századokban: csak alkatok vannak, eszmék nincsenek 15 félénkség, bujkálás 15-16 gyermekes grimaszozás 16 ideges mimikri, teljesség, színészkedési kényszer 16 az értelem természetes fölényeskedése, <> 16 az értelem gúnyolódik a fettek fölött, de a szív mégis vágyódik utánuk 16 inkább történelmet, mint irodalmat 16 halálfélelem 16-17 hervadó család utolsó sarja 17 az Egyház kizárólagossága 17 Velence minden 17 a próféták történelmi szemlélete 17-18 a történelem egészségesen kompromittálja a leegyszerűsítő bölcseleti rendszereket 18 se történelem, se filozófia - legjobb az: ábrázolás 18 a természet évmilljóinak távlatából értelmetlen dolog a pár évezredes történelemmel kapcsolatban anakronizmusokról beszélni.. 18-19 szerény humanizmus 19 a bölcseség egyszerű körvonalai 19-20 <>, - az Orpheus alakjai is ilyen <> 20 ezen tervnek megfelelően a szerző elvezet a radványi Parkba, ahol jelenlegi filozófiája (egyszerűbb név kellene) megérett és kialakult 20-33 a lankák és lejtők válfajai 20 dzsungel és kifinomultság 20-21 a föld puhasága 21 a kakuk 21-23 zárt vagy nyílt? sziget vagy tenger? 21-22 bolyongás az esőben 23 szabadság, nagy térségek; semmi művészet nem kell a fűben, a tücsök mellett 23-24 magántulajdon és evangélium: a tó, a békák, a szomorúfűzek; távol, távol az irodalom világától 24-26 a kis ágak a kazlak tetején 26 kerti Miatyánk töredékei 26-27 az óriás fenyők 28 egy séta térképe 28 kék szitakötő és fekete pillangó 28-29 egy lovagló pár reggel 29-30 az ember sokféle ellentmondó vágya 31 lelkünk élete a növények formáit folytatja: ugyanaz a vegytan, ugyanaz a mozgás 31 erdei-fenyő és luc-fenyő 31 nyitott ajtók éjjel 32-33 talán minden érzés alján csak egy alap-érzés van, valami előjeltelen <> 33 a Park szépségének mitológiai játékokkal hódol a szerző: az elemzés, az idegek jólismert törvénye szerint, átcsap kép-orgiába. 33-38 a Nap kelepcébe csalja a Holdat; a bosszú 33-38 a kissé ditirambikus mitológiai közjáték után a szerzőnek kedve kerekedik néhány azték hitrege alapján a mitológiák egyetemes kellékeit leltározni és tőlük elbúcsúzni 38-47 öngyilkos istenek 39 az örök kígyótól búcsúzunk 39 vannak mítosz-termő és mítosz-ellenséges hangulataink, de mindkettő valószínűleg egyformán megbízhatatlan 39-40 modern lélektan és őskori hitregék találkozása: ez jó keverék 40 szépség és rútság, közönségesség és különösség: egyenlő értékűek a hitregékben 40-41 istenek, állatok, emberek közös karneválja a hitregékben, különös tekintettel az állatoktól való örök búcsúra 41 a tánc 41 a halottak 41-42 Jézus metafizikai szerénysége 42 halál, szerelem és harc egybefolynak a mítoszokban 42-43 a civilizált átlag többet ért a világhoz, mint a hitrege-teremtő költő 43 a szerző gúnyolja a mitológiákat, de azért némi következetlenséggel leír egy festői Nap-temetést 43 költők élvezik, józanok elítélik a túlontúl sokféle istent a hitregékben 43 <> hang régi regékben 43-44 a színek 44 úr és szolga 44 a születés 44 a szerző elküldi magától a pillangókat és a tövises növényeket 44 eszkimónak hó, négernek víziló, indiánnak kukorica az istene, - nem mulatságos ez a <>? De a <> még mulatságosabb 44-45 milyen végtelen távol vagyunk a <> szerelemtől 45 isten, király, főpap egyszemélyben 45 szép, szép a sok mítosz-bírálat, de mikor a radványi Parktól búcsúzunk, mégis csak legendával lehet méltón ünnepelni. Bacchánsok házasítják a Földet 45-47 a tükör 47 Brunelleschi szolgája elindul Gioviót megkeresni; Almendralejo bíbornok az erkélyen 47-52 Brunelleschi segédjével beszélget a művészet és a történelem csődjéről 52-53 Giovio találkozik a Jean de Vertdragon bíboros várába utazó színészekkel 53-56 Giovio és a francia bíboros beszélgetése 56-57 Giovio és a színésznő beszélgetése 57-60 IV. Jenő pápa szomorú tapasztalatai egy esős reggelen 60-66 Giovio szerelmet vall Fay-le-Froid hercegnőnek 66-72 Brunelleschi önarcképe 72-78 az Orpheus-színjáték a francia bíboros várának udvarán 78-91 tanácskozás a francia királynál 91-94 Nosbinals elképzelt beszéde 94-96 eretnek vagy ortodox? lázadó vagy mindent elfogadó? néha milyen közel van e kettő 96-98 Zsigmond király levele 98-101 beszélgetés Fay-le-Froid hercegnő lilaruhás arcképe alatt 101-104 Laichingen gróf édesapjának élete 104-110 Laichingen szökése a sznob nő elől 110-112 Laichingen szökése Sixta von Bibermühle elől 112-115 Laichingen Velencében elmélkedik 115-117 megismerkedik Fay-le-Froid hercegnővel 117-119 megismerkedik Klarinéttal 119-120 együtt a Coeur Dámá-ban 120-126 Klarinéttal a női szabónál 126-128 a velencei Szent Zakariás templom előtt 128-129 három velencei politikus arcképe 129-132 Fay-le-Froid hercegnő rövid jellemrajza 132-133 Klarinéttal a gondolában 133-134 Klarinéttal valami éppen nagyviláginak is nevezhető helyen 134-135 Laichingen elképzeli Klarinétot a német-római császárság erkélyén 135-136 Laichingen éjjel elmegy Fay-le-Froid ablaka alá 136-138 egy szerelmi vallomás; hasonlít is meg nem is ahhoz, melyet Gioviótól kapott 138-140 a hercegnő avagy a gyáva próza (a költészet még nagyobb gyávasága után 140-141 vallási elmélkedések az éjféli Szent Márkus templomban 141-142 a rosszkedvű dózsét öltöztetik 142-143 Laichingen az erkélyre megy 143 a nuncius kijön a Bazilikából 144 hangolás az operához. 144 gyerek-kórus is van 144-145 a római szoborra emlékeztető sovány püspök arcképe 145 a kétféle kövérség, Emiliano és Florio 145-146 egy nagyvilági francia hölgy a gondolában 146-147 egy másik nagyvilági francia hölgy egy másik gondolában 146-147 Laichingen gróf nagy magánbeszéde a velencei erkélyen 147-154 a jelképek és valóságok kiáltó ellentéte 147-148 az önkínzóké vagy a dőzsölőké-e az igazság? 148 természetfölötti vagy természetes? 148 jelképek, mítoszok, állatok, hazugságok 148-149 valami a hatalomvágyról 149 a gépesített szólamokról 149-150 <> - ez az egyetlen őszi bölcseség 150 az erkölcs egyetlen diadala, hogy álarcnak néha mégis kell 150 a törökverő cyprusiak török stílusú villái 150 Frankhon és Velence: testvérek? ellenségek? 150-151 az <> leghívebb ábrázolása egy velencei festményen 151 a halál pillanatában minden mindegy és semmi sem vigasztaló 151 az átlagember nem gondolkozik és nem érez mélyen: sem a halál, sem a jóság, sem az értelem nem érdekli 151-152 csak az egyéniség jelent valamit s azzal törődik legkevésbbé a természet 152 a Laichirigen-féle jellemek, boldogság-vágya sohasem bűnös 152-153 mért a boldogság-ösztön a legerősebb bennünk, ha oly könnyen visz pusztulásba? 153 egy Laichingen gróf nem érzi jól magát az aggályos bölcselkedés világában 153 szűnjön meg minden érzelem 153-154 a díszelőadás elkezdődik; a török követség hajója 154 a bizánci követség hajója 154 -155 a jelképesen megkeresztelt arab ifjú arcképe 155 a halkereskedők felvonulása 155-156 San Marco alszik a hajón 156 Egyiptom ördöngősei 156-157 a szaracénok megölik San Marcót 157 rémhírek Tres Marias füle körül 157 a dózse a vízbe ejti az ereklyés dobozt 157-158 először a színészek ugranak utána 158 aztán a papok 158-159 egy arab hercegnő a kavarodásban 159-160 tolvajok idénye 160-161 szegények lakomája 151 az őrült spanyol 161-153 ugyanaz illusztrálva 163 műkedvelő forradalom 163 szigorú határozat egy frivol freskó alatt 163-164 a Bazilika belülről, aztán körmenet 164 pletykák előírás-szerű erjedése 164-165 egy érzelgős és naiv sikkasztó 165-166 alkalmi úszóverseny 166-167 egy alkémista a velencei bolondság fejére rakja a koronát 167-169 de van még ennél is nagyobb bolondság: a nápolyi király leányának története 169-171 a romantika mind romantikusabb, a giccs mind giccsesebb lesz - de Laichingen, mint a <> egyik próbababája, személyesen is résztvesz benne: Cedeira temetése 171-175 Laichingen gyilkos lesz, de megtalálja az elsüllyedt ereklyés-dobozt 175 el kellene vennie Fay-le-Froid hercegnőt 175 Klarinét elszökteti, Klarinéttól elszökik 175-178 Dschilo-Tschana arcképe: egy arcképpel több vagy kevesebb már úgysem számít a bábjátékban 177 a loyalitás lelki összetevői 178-179 Laichingen inkább akar misztérium-játszó parasztok között élni, mint a Parkban 180 megint az örök kastély- és park-ábrándok 180 lehet-e püspök Laichingenből? 179-180 Laichingen elméje elborul 180 utolsó levele egy fehér pongyoláról, a sakkról és a patienceról, az apró dolgok istenségéről 181-182 Giovio hazaérkezik, csábítja Brunelleschit Bázelbe, - átadja a perzsa képeket Io Atlanticáról 182-186
+ Mutass többet - Mutass kevesebbet
Árinformációk
Ingyen szállítás 15 000 Ft felett
Online ár: 9 800 Ft

A termék megvásárlásával

980 pontot szerezhet


Beszállítói készleten


Személyes átvétel 6-8 munkanap

Ingyenes


Házhoz szállítás 6-8 munkanap

15 000 Ft felett ingyenes

Állapot:jó állapotú antikvár könyv - sérült borító
Kizárólag a papírborító sérült.Nem számottevő.Első lapja hiányos.
Kiadó ismeretlen
Kiadás éve1942
Oldalak száma:186
Súly600 gr
ISBN2310019280897
ÁrukódSL#2112562978
Kötéspapír / puha kötés

Vásárlói értékelések, vélemények

Kérjük, lépjen be az értékeléshez!

Árinformációk
Ingyen szállítás 15 000 Ft felett
Online ár: 9 800 Ft

A termék megvásárlásával

980 pontot szerezhet


Beszállítói készleten


Személyes átvétel 6-8 munkanap

Ingyenes


Házhoz szállítás 6-8 munkanap

15 000 Ft felett ingyenes

Ken Follett: StonehengeKen Follett: Stonehenge