A hatékony tanulás titka OKTATÁS ÖNIRÁNYÍTÓ KISCSOPORTOKBAN Problémák és feladatok

calibra kiadó  | papír / puha kötés

Libri Antikvárium
FÜLSZÖVEG Több mint három évtizede indult el világszerte egy mozgalom azzal a céllal, hogy az úgynevezett hagyományos, szemléltető-magyarázó oktatási módszereket felváltsák az iskolában a korszerű, a tanulók önálló ismeretszerzésére épülő tanítási-tanulási formák. Azonban hiába fogalmazódtak meg a pedagógusok felkészítésében használt tankönyvekben az előzőekben említett formák egyikének, a kiscsoportos munka alapvető értékei, mégsem kapott és kap olyan szerepet a tanítási órákon, mint amilyet megérdemelne, potenciális lehetőségeit figyelembe véve a tanulók fejlesztésében. Szükség van további kapaszkodókra a gyakorló pedagógusok számára, s ezért is üdvözlendő külön örömmel Paul Roeders könyvének magyarországi megjelentetése. E munka széles körű terjesztése és a hozzá kapcsolódó konzultációk, fejlesztő tréningek eredményeként remélhetjük, hogy átlendül a holtponton iskoláinkban a kiscsoportos tevékenység, s az őt megillető helyet foglalja el az oktatásszervezési formák között. A könyv nemcsak azért értékes, mert szisztematikusan dolgozza fel a kiscsoportmunka pszichológiai és pedagógiai elméleti hátterét, valamint gyakorlati példákat ad a megvalósításhoz, hanem több tekintetben is támpontot nyújt a mai változó iskolai élet aktuális problémáinak megoldásához. Például szép számmal kínál olyan gyakorlati megoldásmódokat, amelyek széleskörűen alkalmazhatók nagy létszámú osztályokban is. Az oktatós-nevelés holisztikus szemléletmódja alapján biztos támpontokat nyújt az önirányítású kiscsoportok gyakorlati bevezetéséhez egy-egy osztály, egyes évfolyamok vagy akár egy egész iskola szintjén. A tanári munka oldaláról közelítve is ad fogódzókat a könyv, aktuális problémáink megoldásához. Az olvasó olyan szakkönyvet vehet a kezébe, amely tálcán kínálja a megjelölt témakörben a legfrissebb kutatási eredményeket, s a tudományos feldolgozás ellenére is könnyen követhető módszereket, eszközöket ad az iskolai tanítási-tanulási folyamat hatékony fejlesztéséhez. Vissza TARTALOM Előszó 2 Előszó a magyar olvasóhoz 5 Bevezetés 9 ELSŐ RÉSZ. AZ OKTATÁS ÚJSZERŰ SZEMLÉLETE 1. Az oktatás és nevelés elsődleges céljai 13 Felelősségvállalás és kreativitás 13 Problémák és feladatok 14 2. Az oktatás, mint holisztikus folyamat 15 A személy és a világ, mint rendszerek 15 Szabályosság és szinkronizáció 18 Problémák és feladatok 19 3. A tanulás biológiájáról 20 A két ,,szakosodott" agyfélteke 20 Emlékezetünk 22 Agytevékenységeink 24 Biológiai ciklusok szerveink működésében 26 Problémák és feladatok 26 4. Az oktatás, ami a diákokat útjukon elkíséri 27 Az oktatási rendszer válasza a társadalom fejlődésére és változásaira 27 Egy változat: a diákokat kísérő oktatás 28 Egy ,,ideális" oktatási egység 30 A diákokat kísérő oktatás és differenciálás 31 A tevékenységek tervezése 32 Problémák és feladatok 33 5. Egy előfeltétel: a diákok közötti támogató kapcsolatok 34 Az emberek társas hálója 34 A társas interakciók kerete 34 Gyerekek, nevelők és kortársak 36 A társak interakciójának jelentősége 36 Támasz: még egy feltétel a tanárok számára 38 Problémák és feladatok 39 6. Kinek felel meg a ,,diákokat kísérő oktatás"? 40 Kutatási eredmények a kooperatív tanulás hatásairól 40 Eredmények a kognitivitás területén 40 Eredmények a társas-affektív szinten 41 Kinek nincs haszna a kooperatív tanulásból, avagy: milyen problémákra kell számítanom? 43 Problémák és feladatok 46 7. A gyerekek társas kompetenciája és baráti kapcsolatai 47 A társas megértés elérése 47 A diákok barátság-fogalmai 48 A jó barátság fontossága 49 A gyermeki és ifjúkori világ és kapcsolataik a felnőttekkel 49 Problémák és feladatok 50 MÁSODIK RÉSZ. A VÁLTOZÓ ISKOLASZERVEZET 8. Az oktatás szervezése kiscsoportokban 53 A tanulócsoport 1: csoportnagyság 53 A tanulócsoport 2: heterogenitás - homogenitás 54 Az osztály megszervezése 56 A tanár felelőssége 57 A feladatok 58 Problémák és feladatok 58 9. A ,,diákokat kísérő oktatás" és az iskola szervezete 59 Az egész iskola szintjén való alkalmazhatósága? 59 A tanárok egymást segítő csoportja: úton a ,,segítő-társas menedzsment" felé 59 Az életkor szerinti beosztás adaptációja 60 Az iskolán kívüli hálózat 61 Problémák és feladatok 61 HARMADIK RÉSZ. GYAKORLATI MUNKAMÓDSZEREK 10. Első módszer. A tandem: a kétüléses kerékpár 65 A tandem jellemzői 65 A homogén (,,egyenlő") tandem előnyei 67 A heterogén (,,különböző") tandem előnyei 67 Gyakorlati tanácsok a tandem alkalmazásához 68 Problémák és feladatok 69 11. Második módszer. Diákcsoportok 72 A rally (a verseny) 72 A diákcsoport jellemzői 72 Példafeladatok diákcsoportok számára 74 Játszva tanulás 75 Problémák és feladatok 75 12. Harmadik módszer. A kirakós játék (összerakós mozaikjáték) 79 A kirakós játék jellemzői 79 Példafeladat egy kirakós játékra 81 Problémák és feladatok 81 13. Negyedik módszer. Ellentmondások és viták 87 A vitaklub 87 A vitatkozás jellemzői 88 Témák a vitatkozásra 89 Problémák és feladatok 90 14. Ötödik módszer, csoportos projektek 93 A csoportos projektek jellemzői 93 A csoportos projekt-módszer változatai 94 Témák a csoportos projektekhez 95 Problémák és feladatok 96 NEGYEDIK RÉSZ: GYAKORLATI TAPASZTALATOK 15. Egy kísérlet eredményei 101 A kísérlet terve 101 Az alkalmazás menete 101 A mérések 102 Az eredmények 102 Néhány végső megjegyzés 106 Melléklet 107 Kiegészítő jellegű szolgáltatások 107 Tanfolyamok és tréningek (szemináriumok) 107 Segédanyagok 107 Segély-telefonvonal 108 Hogyan lehet a szolgáltatásokat használni? 108 Irodalomjegyzék 111 Tárgymutató 115
+ Mutass többet - Mutass kevesebbet
Árinformációk
Ingyen szállítás 14 000 Ft felett
Online ár: 3 790 Ft

A termék megvásárlásával

379 pontot szerezhet


Beszállítói készleten


Személyes átvétel 6-8 munkanap

Ingyenes


Házhoz szállítás 6-8 munkanap

14 000 Ft felett ingyenes

Állapot:jó állapotú antikvár könyv
Kiadó calibra kiadó
Súly400 gr
ISBN2399968275178
ÁrukódSL#2109983786
Kötéspapír / puha kötés

Vásárlói értékelések, vélemények

Kérjük, lépjen be az értékeléshez!

Árinformációk
Ingyen szállítás 14 000 Ft felett
Online ár: 3 790 Ft

A termék megvásárlásával

379 pontot szerezhet


Beszállítói készleten


Személyes átvétel 6-8 munkanap

Ingyenes


Házhoz szállítás 6-8 munkanap

14 000 Ft felett ingyenes

Shona Innes: Az internet olyan, mint egy pocsolyaShona Innes: Az internet olyan, mint egy pocsolya