"Megtaláltuk a Messiást!" - Konfirmációi olvasókönyv
Kedves Lányok, kedves Fiúk!
Volt idő, amikor a királyok sem tudták leírni a nevüket: pecsétgyűrűjüket nyomták az okmányra olvasztott viaszba. Ám a reformáció és a könyvnyomtatás feltalálása óta a legszélesebb tömegek kincsévé vált a tudás. Ma már az analfabéta ember a ritkaság közöttünk. Villamoson és vonaton is újságot, könyvet látunk az emberek kezében. Móricz Zsigmond még az eső miatt tétlen kubikusokat is szerette volna megkérdezni: miért nem olvasnak, amíg esik?
Információrobbanásról beszélnek korunkban, mivel valamennyi tudományág hatalmas ismeretanyagot ad közre. Ilyen körülmények közt méltó volna-e, ha éppen a hittudomány terén lennénk ,,minimalisták", igénytelenek, csekély tudásra törekvők?
Ezért az előttetek lévő XXII fejezet igyekszik a hittudomány széles körképét felvázolni. Több okból is:
a) Nem azért, hogy mindenki mindent elolvasson és megjegyezzen. Lelkipásztorotok majd kijelöli a legfontosabbakat. De vannak minden csoportban élénkebb érdeklődésű fiatalok, akiknek így módjuk van egy-egy témakörben alaposabban tájékozódni.
b) Előfordul, hogy valaki betegség vagy kirándulás miatt elmarad valamelyik óráról. Ilyenkor nem hallhatja lelkipásztora magyarázatát. Az illető fejezet elolvasásával tudja pótolni a mulasztást.
c) Némely rész, vers vagy idézet talán meghaladja a 13 éves kor szellemi érettségét. De arra gondoltam, hogy napjainkban sokan gimnazista korukban, sőt felnőtt korban, jelentkeznek konfirmációra. Így az ő kezükbe is odaadhatjuk e könyvet.
d) Gondoltam arra is, hogy édesapád meg édesanyád is kezébe veszi ezt az olvasókönyvet: ,,hadd lássam, mit tanultok a konfirmációi órákon!" Így az ő számukra is hitbeli ismeretük fölfrissítésévé válik e könyv.
e) Arra is alkalmas valamennyi fejezet, hogy templomi ünnepély, szeretetvendégség, vallásos este műsorává dolgozzátok fel. Ilyenkor felolvasnátok egymás közt: ki mondja a bevezetőt, az összekötő szöveget, az igéket, a költeményeket, ki vállal szóló éneket. Ily módon örömet szereznétek a felnőtt gyülekezetnek is.
f) Legmerészebb gondolatom pedig az, hogy elteszed emlékül e konfirmációi könyvet, hogy majd később is elővedd, amikor már nem ,,tananyag" -ként szerepel. Ezért van minden fejezet végén a témához kapcsolódó ,,ajánlott olvasmány" is, hogy az évek során egyre inkább bővítsed hit-ismeretedet.
Ez olvasókönyv mellett állandóan legyen kezed ügyében a Bibliád és énekeskönyved. A Biblia azért, hogy az egyes fejezetekben előforduló idézeteket (,,textusokat") mindig kikereshesd, így tájékozódni tanulj a Szentírásban; az énekeskönyv pedig azért, hogy - Kodály Zoltán országában -- a dallamokat is mindig figyelemmel kísérd.
Amint látni fogod, az idézetekben írók, költők, tudósok, hitünk hősei fogják meg a kezedet, hogy előre segítsenek a hit útján. Ebbe a nagyszerű társaságba, az ,,Isten házanépébe", tartozol most már te is. (A külföldi szerzőket - irodalmunk régi gyakorlata és a mostani énekeskönyvünk példája szerint - többnyire magyar keresztnévvel szerepeltetem.)
Adja Isten, hogy sok örömed legyen e könyvben, s általa felragyogjon előtted az élő Jézus Krisztus!
Testvéri szeretettel köszönt
e könyv Szerzője
A boldogság törvénye - Bibliai etika
Tartalom
Bevezetés
A boldogság törvénye 13
A bibliai etika fogalmának tisztázása 16
Az etika fogalma 16
A bibliai etika fogalma 16
Az etika létjogosultsága a dogmatika mellett 18
A két lehetséges életrend: Isten törvénye és a bűn törvénye
Két szembenálló törvény harca 23
Az "Isten törvénye" fogalom meghatározása 25
A "törvény" alapvetően pozitív és központi fogalom a Szentírásban 31
A "bűn törvénye" fogalom meghatározása 35
A két törvény összehasonlítása 37
Lényegük 37
Megnyilatkozási formáik 40
Forrásuk 44
Következményeik 48
A szeretet életrendjének követése a bűn világában 53
A boldog-mondások etikai tanítása 62
Az ember a két életrend harcában
A bibliai antropológia jelentősége 69
Az ember teremtésbeli rendeltetése, felépítettsége (Bibliai antropológia 1. rész) 70
Bevezetés 70
Az ember "Isten képére és hasonlatosságára" teremtettsége 70
Az ember teljes mértékben Istentől függő lény mind létezésében, mind fejlődésében 73
Az ember teremtésbeli felépítettsége 79
Az "élő lélek" vagy emberi személyiség belső összetevői 94
A bűn rombolása az emberi lényben (Bibliai antropológia 2. rész) 94
A szívben megfogant bűn azonnali hatása a belső ember egészére 95
A természet, a genetikus örökség megromlása. A "test" és a "testi vagy érzéki ember" kifejezések átvitt értelmű jelentése 104
Az ember a bűnnek "eladott" állapotban: az önző "kívánságok", a belső ember fogsága, szolgasága és torzulása 106
Négy lehetséges viszony Isten törvényéhez 112
A "törvénytaposó állapot 113
A "törvény nélküli" állapot 117
A "törvény alatti" állapot 119
A "Krisztus törvényében" való állapot 128
Az ember megváltása: kiszabadulása a bűn életrendjéből és visszailleszkedése a szeretet életrendjébe
Alapfogalmak és alapvető összefüggések 137
A hit fogalmának bibliai meghatározása 142
Az újjászületés vagy megtérés (A hit születése, beérlelődése az emberben) 147
A hit általi megigazulás 159
A megszentelődés 166
A hit és a cselekedetek 176
A tökéletesség mint végcél és az üdvösség feltétele 179
A legalapvetőbb kijelentések a tökéletességről 179
A tökéletesség fogalmának meghatározása 181
Emberi teljesítmény vagy hit általi győzelem 184
A tökéletesség földi mértéke 187
Összegzés 190
Isten törvényének betöltése a keresztény életben a megváltó kegyelem által
Bevezetés 195
Az etikai alaptörvény: a Tízparancsolat 197
A Tízparancsolat szerkezete 199
Az egyes parancsolatok 203
Az I. parancsolat 203
A II. parancsolat 204
A III. parancsolat 206
A IV. parancsolat 207
Az V. parancsolat 208
A VI. parancsolat 210
A VII. parancsolat 211
A VIII. parancsolat 212
A IX. parancsolat 213
A X. parancsolat 215
A Tízparancsolat változhatatlan érvénye és szükségessége 217
Zárszó 219
Igehely mutató 220
Tárgymutató 227
Az idézetek jegyzéke 229
Bibliográfia 230
A bibliai könyvek rövidítése 231
Táblázatok
Az "Isten törvénye" fogalom jelentéstartalma a Szentírásban 30
A szeretet életrendjének követése a bűn világában 65
Az emberi lény (Bibliai antropológia I.) 93
A bűn rombolása az emberi lényben (Bibliai antropológia II.) 111
Az ember négy lehetséges viszonyulása Isten törvényéhez 133
Témakörök
+ Mutass többet
- Mutass kevesebbet