A gépkocsi első századát már magunk mögött hagytuk, és aligha kétséges, hogy második centenáriumot is hasonlóan jó egészségben éli majd meg nagy kedvencünk: az autó. Amiért néha meglepő dolgokra vagyunk képesek, esetleg többet költünk rá, mint művelődésre, tanulásra, házra, lakásra, netán figyelmünkből is többet pazarolunk rá, mint szeretteinkre, csakhogy vezethessük, jobbnak, gyorsabbnak, gazdagabbnak érezhessük magunkat másoknál, és feledhessük napi bajainkat, sikeresnek, szépnek érezve életünket. Ez a különös és izgalmas ember-autó kapcsolat mozgatórugója lett az automobil fejlődésének, s ezernyi módon befolyásolta a gazdaságot, a kultúrát, az egész civilizáltnak vélt/nevezett társadalmat. Ne felejtsük, ha nincs Henry Ford, Amerika ma bizonyosan máshogy néz ki. Lett volna akkor is tömegtermelés, futószalag, benzinkút-hálózat, 66-os út, de talán később, talán máshogy. Ha nincs a Citroen, esetleg sokkal szürkébbek és unalmasabbak lettek volna az autók, mást énekelt volna Josepbhine Baker és Edith Piaf.
A legfontosabb ismereteket sűríti egy kötetbe ez az enciklopédia, amely a kezdetektől napjainkig vezetve az olvasót felsorolja, rögzíti mindazt, amit okvetlenül tudni kell az autóról. Szolgánkról és olykor uralkodónkról.