Tartalom
I. kötet
Korszerű társadalomelmélet - korszerű művelődés- és neveléselmélet
Társadalom és művelődés
Bevezetés
A korszerű társadalomelmélet alapjai 5
A társadalom struktúrálódása, alrendszerei, kölcsönhatásos összefüggései 16
A problémára adott marxista válasz értékei és fogyatékosságai 18
A marxizmust meghaladó társadalomelméletek konzekvenciái 23
Az alrendszerek egymáshoz kapcsolódásának belső logikája 27
A kultúra (művelődés, felnőttnevelés) szükségszerű integrálódása a rendszer egészével 27
A rendszerbe szerveződés alapfolyamatai. Az integrális szemlélet szükségessége 28
Elsődleges elemi alrendszerek és integrált középszintű alrendszer-csoportok 28
Állampolitika-társadalompolitika, mint közvetítő alrendszer 29
Integrált társadalom és integráló társadalomszemlélet 31
A rendszer, a meghatározottság fókuszában az ember, az integrált személyiség áll 32
Személyiségközpontúság a társadalomban (motiváció) 32
Az ember, mint biogén, pszichogén, szociogén és spiritogén integráltság 38
A társadalmi alrendszerek kölcsönös kapcsolódásai. Művelődés (felnőttnevelés) integrációja a rendszer egészével 40
Piacgazdaság és művelődés 42
A művelődés integráló szemlélete 48
Többszörösen komplex társadalomszemlélet a világ és a mai ember sorskérdéseiről 50
Gyakorlati és elméleti zárókonzekvenciák, következtetések 54
A művelődés átfogó ellentmondásai és belső összefüggéseit feltáró koordinátái 60
Bevezető társadalom- és művelődéselméleti alapvetés 60
A társadalom, mint komplex egész struktúrájának törvényszerűsége
Integrált középszintű alrendszerek: gazdasági-szociális alapozó rendszer és a művelődés
Kultúra és művelődéselméleti alaptételek
Az objektív kultúra és az objektív/szubjektív művelődés (műveltség) ellentmondása 66
A kultúra értelmezése. Az objektív/szubjektív kultúra (művelődés)
A szubjektív kultúra (művelődés) egyszerre objektív és szubjektív jellegű. A műveltség történetisége
A társadalmi tudáskészlet, mint az egyének műveltségének integrálódása
Klasszikus tőkés társadalmi fejlődés, vagy latinamerikai út művelődési konzekvenciái. Esetleg más alternatívák: az un. "kistigrisek" és a japán út 70
A klasszikus tőkés fejlődés vagy a latinamerikai út művelődése
Az amerikai, vagy európai típusú művelődés
A klasszikus polgári szerves művelődés és a "kistigrisek" művelődése
A "következő fejlesztés" japán művelődési útja
A társadalmi tudás integrációja, szintjei, arányos kerete szerinti ellentmondások 74
Általános, egyetemes, modernizációs emberi tudás és a nemzeti (regionális) tudás ellentmondásai 74
Felhalmozott "tárgyiasult" tudás és az aktualizált (eleven) egyéni tudás ellentmondásai 79
Az új társadalmi kihívásokhoz való alkalmazkodás és a művelődés/köznevelés ellentmondásai 82
A személyiségfejlesztés "szabályos útja" 82
Megtartó, tartalmi tudásterjesztés és/vagy innovatív képességfejlesztés, mint művelődési, nevelési stratégia 84
A tömegközlési (információs) kultúra és művelődési ellentmondásai 89
A probléma elméleti körülhatárolása 89
A tömegközlés, mint társadalmi-művelődési (személyiségformálási) lehetőség és ennek valósága a recepciós vizsgálatok fényében 96
A művelődési (kulturális) kínálat veszélyei és az értékvédelem az alkotás és kultúraterjesztés terén 98
Súlyos ellentmondások a mindennapi és interperszonális kultúrában 101
Gyermeknevelés és felnőttnevelés
A nevelés korszerű értelmezésétől a felnőttnevelésig 106
A hagyományos nevelési gondolkodás túlhaladása aspektusainak elsődleges felvetődései
A hagyományos nevelési felfogás jellemzői 106
A "reformgondolatok" fejlődése történeti megközelítésben 108
Az alapfogalmak meghatározása, pontos értelmezése 112
A permanens (élethosszig tartó) nevelés 113
Formális, nonformális, informális nevelés 114
A rekurrens nevelés 114
Az élethosszig tartó tanulás 116
Az új kihívásokhoz való alkalmazkodás a felnövekvő nemzedék nevelésében 117
A felnövekvő nemzedék nevelésével kapcsolatos alapvető kihívások a permanens nevelés fényében 119
Új igények a felnövekvő nemzedék nevelése és a felnőttnevelés kapcsolatával szemben a rendszerváltás után 120
Az embernevelés felnőttnevelési szakasza 127
A felnőttnevelés rendszere Magyarországon 127
Felnőttnevelés a permanens művelődés/nevelés rendszerében
A felnőttnevelés további belső osztályozása
A felnőttnevelés, andragógia formarendszere alapján
A belső rendszer összefoglalása
A felnőttnevelés szocializációs és individualizációs funkciói 138
Szemléleti alapkérdések 139
A felnőttnevelés szocializációs funkciói 142
Személyi, individualizációs funkciók 161
Bővülési tendenciák a felnőttnevelés funkciórendszerében a rendszerváltás után 170
Összegzés 186
A rendszerváltás utáni hazai felnőttnevelés változásának pozitív és negatív sajátosságai 187
A felnőttnevelés felértékelődésének szimptómái a rendszerváltás után 188
A változás negatív sajátosságai 193
összegzés 196
II. kötet
Embernevelés - önnevelés - A korszerű embernevelés, mint emberi attribútum tanuláslélektani megközelítésben
Előszó 7
Az önnevelés pszichológiai megalapozása 10
Az önfejlődés, önnevelés, mint emberi attribútum tanuláslélektani megközelítésben 12
A legelemibb idegrendszeri, feltétlen és feltételes válaszokon alapuló tanulás, önalakítás, személyiségformálódás 13
Kiépült feltételes reflexes önalakulási tanulási típusok (ahol az inger és reakció közé más pszichikus mozzanatok is kapcsolódnak) 15
Bonyolult feltételes reflexes, második jelzőrendszerre épülő absztrakt tanulási formák 22
Kísérlet a különböző tanulási módok és szintek integrált személyiségformálódási és nevelési-önnevelési eredményeinek összefoglalására 25
A személyiségformálódás alapvető szervezeti, intézményi kereteinek és ezek viszonyainak a problémája 26
A dinamikus működés modellre vonatkozó konzekvenciák 27
Személyiségformálódás a szocializáció és permanens művelődés rendszerében 31
A művelődési-tanulási (ön)tevékenység kiváltódása és motiválásának problémái 34
A művelődési motivációs folyamat átfogó jellemzői 34
A művelődésre motiváló tényezők rendszere 36
A motiváció jelentősége a művelődésben 39
A mai társadalmi helyzet ellentmondásai a művelődésre motiválás szempontjából 41
Önalakítás az embernevelésben 45
Rendhagyó gondolatok a nevelésről az önnevelés kapcsán 45
A "bipolaritás" különböző megvalósulásai a személyiségformálódásban 45
A céltudatos nevelés helye és szerepe a rendszerben 47
Az önnevelés kettős értelmezése a permanens (élethosszig tartó) nevelés rendszerében 51
Az önnevelés, mint a nevelési folyamat része (részeleme) 52
A kifejlett önnevelés, mint az autónom kultúra, művelődés része 56
A nevelési-önnevelési mozzanatok dinamikus egysége az embernevelés folyamatában 63
A nevelési folyamat értelmezése, fő mozzanatainak a belső logikája
Az értékek, események, követelmények terén való tájékozódás nevelői segítése 65
A diagnózis, az adott műveltségi, képzettségi, neveltségi állapot, mint a nevelési folyamat indulási szintjének a tisztázása 67
Áthidalási (művelődési, képzési, nevelési) terv az adott helyzetből az értékesebb helyzet megközelítésére 67
Az áthidalási, nevelési tervben foglaltak gyakorlati megvalósulása, a tevékenység és viszonyrendszer tényleges funkcionáltatása 69
A nevelési folyamat eredményeinek, hatásának mérése, az értékelés mozzanata 70
A nevelés-önnevelés dialektikája, egysége
Az önnevelési folyamat fő mozzanatai, mint a nevelési mozzanatok dialektikus párjai 71
A nevelés és a tanulás viszonyának differenciáltsága az önnevelési képesség különböző lehetséges fejlettségi állapotában (A viszony fő fejlettségi típusai) 77
Összegzés 83
A nevelés-önnevelés, mint csoport és közösségi hatás és kölcsönhatásrendszer 84
A nevelési folyamat egyes logikai szakaszai, problémái, különös hangsúlya a rendszerváltás utáni nevelésben 90
Aktív benn-élés a társadalmi élet folyamatában, segítség az értékek terén való eligazodásban 90
Reális diagnózis képez alapot a folyamatban résztvevő differenciált induló fejlettségi szintje kialakulásához 91
Plurális célkitűzés és a nevelési célok képviselete 94
A "segítő jellegű" nevelői beállítódás a nevelési folyamat megvalósításában 97
Az értékelő, hatásmérő szakasz sajátos funkciói az értékválságos és váltás időszakban 102
Az önnevelési, önművelési képesség ontogenezise az önnevelés szintjei és funkciói 105
A tudattalan alkalmazkodó önfejlődés szintjei és funkciói 105
A tudatosoló, alakuló önnevelés szintjei és funkciói 107
A kifejlett önnevelés szintjei és funkciói 108
Az önnevelés jelentősége és esetleges veszélyei 110
A kifejlett önnevelés, mint az autónom személyiség önvezérelt, céltudatos önalakítása 113
Amíg a kifejlett önnevelésig eljutunk (Az önnevelés kettős értelmezésének tanulságai művelődéspolitikánkra és a közművelődésre) 113
A kifejlett önnevelés jellemzői 118
A fejlett önnevelés-önművelés közvetett andragógiai segítése 126
Az önnevelés didaktikai folyamata, s annak közvetett segítése 137
A kifejlett önnevelés-önművelés össztársadalmi értéke 134
Az andragógia és önnevelés tudományelméleti és rendszertani vonatkozásai 139
Társadalmi szükséglet és dinamikus funkciók az emberneveléstudomány fejlődésében 139
A tudományról általában (tudomány és társadalom viszonya) 139
A tudományos gondolkodás strusktúrájáról és fejlődésfolyamatáról 144
A felnőttnevelés kérdéseivel foglalkozó tudomány, az andragológia kialakulása, tudományelméleti és rendszertani vonatkozásai 148
A felnőttnevelési sajátosságok ellentmondásos helyzete tudományos feldolgozásához vezető gondolkodásmódszertani út tanulságai 148
A felnőttneveléssel (önneveléssel) foglalkozó tudományok rendszertani kérdései (a tudomány kialakulásának hazai és nemzetközi tapasztalatai alapján) 152
A hazai felnőttnevelés rendszerváltás utáni új kihívásai az andragógiai és önneveléselméleti kutatásokkal szemben 156
A kutatások kiterjesztése a hazai felnőttnevelés minden régi és új szakterületére 156
A fejlődés új tendenciái mint sürgető, új andragógiai kutatási témák 158
Az andragógiai kutatások rendszerváltás utáni helyzete és problémái 159
Kutatási szükségletek és számbavehető eredménye 160
A kutatási feltételek alapvető dilemmái 164
A felnőttnevelési, művelődési hatások multidiszciplináris jellegéből következő tudományelméleti-, módszertani-, értékelési sajátosságai 166
Összefoglalás, zárókonklúziók 171
Andragógiai, önneveléselméleti konklúziók a nevelési folyamat stratégiájára 171
A felnőttnevelésre, önnevelésre (önnemesítésre vonatkozó stratégiai konzekvenciák) 171
Korszerű társadalom- és emberszemléleti alapok 171
Racionalitás és részbeni meghaladása a társadalmi (embernevelési) jelenségek összefüggéseinek értelmezésében 172
Értékrend, erkölcs, vallás, értékválasztás új kihívás a felnőttneveléssel szemben 175
Értékrend, erkölcs, vallás és az egyéni élet szabályozása
A vallás magatartásrend és az ember stabilitás iránti szükséglete
Az önmegismerés, önfeltárás, az önkiteljesítés szükséglete és az értékek világa
A mai "humán-elvű" élet új erkölcsi kihívásai és az embernevelés
A személyiségformálódás és formálás alapvető befolyásolási tényezői 185
Részmozzanatok, részfolyamatok, a személyiség integrálódása az andragógiában 188
Szemléleti vonatkozásban 188
Az integrálódás folyamati vonatkozásai 189
A személyiség különböző oldalai fejlesztésének integrációja 195
A módszertani integrálódás dilemmái 197
Értékrendhez, morálhoz való viszony, mint leghangsúlyosabb mozzanat az integráló andragógiában 199
A szakandragógiák integrálódása 201
Vállalható-e a "felnőttnevelés" terminológia 203
Ábrák jegyzéke 206
Irodalom 207
Rezümék 226
+ Mutass többet
- Mutass kevesebbet