Menedzsment - Bevezetés 7 vezetői teszttel, 222 információs és könyvtári példával

nyíregyháza  | 1999  | papír / puha kötés  |  273 oldal

Libri Antikvárium
Kutatások és tapasztalatok azt mutatják, hogy Magyarországon a rendszerváltozás óta a könyvtári és az információs szakmában is egyre nagyobb figyelem fordul a menedzsment felé. Ez együtt jár a menedzsment-ismeretek iránti kereslet növekedésével. Barátommal, Mark Deckerssel együtt így gondoltunk, amikor 1991-ben a hollandiai Deventerben egy-egy korsó sör mellett elhatároztuk, hogy együtt írunk szakdolgozatot a könyvtári menedzsmentről. Elhatározásunkat tett követte, és projektünket, amelyet a TEMPUS is támogatott, 1992-ben a legjobb szakdolgozatnak járó IJselland-díjjal jutalmazták. Ezen opuszra épült az 1995-ben, az Országos Széchényi Könyvtár Könyvtártudományi és Módszertani Központ kiadásában megjelent könyvünk a Bevezetés a könyvtári menedzsmentbe, amely a maga nemében egyedülálló volt a piacon. A mű tankönyvvé vált nem egy könyvtárosképző intézményben, és számos gyakorló könyvtáros kezébe is elkerült. A kiadás óta sok víz lefolyt a Dunán, ugyanúgy mint az IJssel folyón, amely holland barátom városa, Deventer mellett önti el gyakran a környező településeket. Az elmúlt három évben a könyvet sikerült magyar és idegen nyelvű források, illetve hazai és külföldi könyvtárakban szerzett tapasztalatok alapján javítanom, átdolgoznom és jelentősen kibővítenem, olyannyira, hogy az már egy másik címet is kiérdemelt: Menedzsment az információs és könyvtári szolgáltatásokban. Bekerült többek között 222 példa a kötetbe a szemléletesség kedvéért. Korábban nem vagy csak alig tárgyalt részek is megjelentek, például a szolgáltatások szerződéses kiadása vagy az újjáalakítás. A könyv használatáról... A könyv egy Információs és könyvtári menedzsment bevezető fejezetből, továbbá a menedzsment illetékességi területei szerint külön tárgyalt Tervezés, Irányítás, Szervezés és Emberi erőforrás-gazdálkodás és vezetés fejezetekből áll. Régebbi szóhasználattal lehetett volna csupán a könyvtár menedzsmentjét írni, de tapasztaljuk, hogy az információs szolgáltatások előretörésével a hagyományos könyvtárból inkább információs és könyvtári szolgáltató válik; tehát a könyvben ennek a menedzsmentjéről esik szó. Az egyes fejezetek végén, az irodalomnak. Az öt fejezetet két melléklet követi - a TQM használatát segítő minőségi egységek és az angol Közkönyvtári charta fordítása, majd a szöveghez lazán kapcsolódó 7 teszt-melléklet, amely a gyakorlati alkalmazást hivatott segíteni. A kötetet tárgymutató és kislexikon zárja. TARTALOM Előszó Információs és könyvtári menedzsment 11 Mi az információs és könyvtári menedzsment? 12 A menedzsment 13 Információs és könyvtári 14 Menedzser a könyvtárban 15 Szükség van-e információs és könyvtári menedzsmentre? 15 Menedzsment-funkciók 16 E könyv szerkezete 16 Menedzsment-funkciók - más nézőpontok 17 Funkciók és változások 19 Erősségek és gyengeségek a magyar könyvtári munkában 19 Összefoglalás 20 Feladatok, kutatási ötletek 21 Irodalomjegyzék az 1. fejezethez 22 Tervezés 23 A tervezés célja és hatása 24 A tervezési szintek 24 A tervezés jellemzői 27 A tervek formai jegyei és tartalmi követelményei 31 A stratégiai tervezés 32 Misszió (küldetés) 34 Jövőkép (vízió) 38 Marketing; a piac és a használói csoportok elemzése 40 Rövidtávú (operatív) tervezés 52 Projektek és módszertanok 55 Költségvetés-tervezés 57 A tervek felülvizsgálata 65 Összefoglalás 66 Feladatok, kutatási ötletek 67 Irodalomjegyzék a 2. fejezethez 68 Irányítás 71 Ismét a tervezésről 72 Teljesítmény-tényezőktől a teljesítmény-értékelésig 74 Teljesítmény-tényezők 75 Teljesítmény-mérés (input-adatok gyűjtése) 77 Teljesítmény-mutatók input-adatokból 79 Teljesítmény-értékelés (teljesítmény-mutatók vizsgálata) 82 Irányítás információs és könyvtári szolgáltatásokban 84 Erőforrások irányítása 84 Használói elégedettség - és hiánya 88 Általános könyvtári szolgáltatások 89 Jogi szabályozás 92 TQM, azaz teljes körű minőségmenedzsment 92 Minőség: szembesülés az elvásárokkal 95 Van-e a TQM-nek helye a könyvtárnak? 96 Alapelvek 97 Módszertan; a "7Q" 104 A TQM szervezete 108 Akadályok és sikerek a bevezetésben 109 Minőségi szabványok és normatívák 111 Összefoglalás 114 Feladatok, kutatási ötletek 114 Irodalomjegyzék a 3. fejezethez 115 Szervezés 119 A szervezés 120 A szervezés elvei 123 Szervezeti kultúra 128 A szervezeti kultúra típusai és szintjei 129 A szervezeti kultúra felmérése 131 A szervezeti kultúra változ(tat)ása - belül és kívül 131 A könyvtárak formális szervezeti felépítése 134 Centralizáció és decentralizáció 135 A hierarchia - hierarchikus szervezet 139 Funkcionális szervezet 141 Mátrix-szervezet 141 Információ-alapú tanuló szervezet 142 A szervezet karcsúsítása 145 Információs és könyvtári szolgáltatások újjáalakítása 147 Információs és könyvtári tevékenységek szerződéses kiadása 156 Összefoglalás 161 Feladatok, kutatási ötletek 162 Irodalomjegyzék a 4. fejezethez 163 Emberi erőforrás-gazdálkodás és vezetés 167 Emberi erőforrás-gazdálkodás 169 A munkaerő szervezeti kérdései 170 Munkaerő-toborzás és -kiválasztás 171 Teljesítmény-értékelés 175 Képzés és munkaerő-fejlesztés 178 Fizetés és jutalmazás 182 Fegyelmi kérdések 183 Vezetés 184 A vezetés elméleti háttere 185 Motiváció 193 Részvétel a vezetésben (participiáció, bevonás) 200 Kommunikáció 207 Összefoglalás 218 Feladatok, kutatási ötletek 219 Irodalomjegyzék az 5. fejezethez 220 Tárgymutató 225 Kislexikon 229 Angol-magyar menedzsment-kisszótár 239 Mellékletek 245 Közkönyvtári charta 245 A Juran-féle hármas egység és a minőségi egység 248 Teszt-mellékletek 253 A szervezeti kultúra felmérése 253 A tanuló környezet felmérése 254 A változási készség felmérése 257 Motiváció-kérdőív 259 Kérdőív a vezetési stílusokról 263 Változásmenedzsment-kérdőív 265 A konfliktuskezelési képesség felmérése 266
+ Mutass többet - Mutass kevesebbet
Árinformációk
Ingyen szállítás 14 000 Ft felett
Online ár: 2 990 Ft

A termék megvásárlásával

299 pontot szerezhet


Beszállítói készleten


Személyes átvétel 6-8 munkanap

Ingyenes


Házhoz szállítás 6-8 munkanap

14 000 Ft felett ingyenes

Állapot:jó állapotú antikvár könyv
Könyvtári állományból törölt, megkímélt állapotú könyv. A könyvgerincen raktári jelzet helye.
Kiadó nyíregyháza
Kiadás éve1999
Oldalak száma:273
Súly800 gr
ISBN2399967519433
ÁrukódSL#2110271142
Kötéspapír / puha kötés

Vásárlói értékelések, vélemények

Kérjük, lépjen be az értékeléshez!

Árinformációk
Ingyen szállítás 14 000 Ft felett
Online ár: 2 990 Ft

A termék megvásárlásával

299 pontot szerezhet


Beszállítói készleten


Személyes átvétel 6-8 munkanap

Ingyenes


Házhoz szállítás 6-8 munkanap

14 000 Ft felett ingyenes

Náray Tamás: Barbara - Az esélyNáray Tamás: Barbara - Az esély