A KönyvKereső szolgáltatás csak regisztrált ügyfeleink számára elérhető.
Hogy igénybe tudja venni, kérjük, jelentkezzen be, vagy regisztráljon oldalunkon.
nemzeti tankönyvkiadó
| 2000
| papír / puha kötés
|
128 oldal
Szerzők: Dr. Horváth Zoltánné - Gátas Ferencné
tantárgy: Környezetismeret
Évfolyam: 3.
A tankönyvjegyzéken szerepel.
A munkáltató tankönyv része a Közvetlen környezetünk 1-2-3. osztály számára készült sorozatnak. A kiadványok a tanulók tapasztalataira, meglévő tudására alapozva mutatják be azokat az alapvető ismereteket, amelyek szükségesek ahhoz, hogy a kisiskolások a természeti és társadalmi környezetükben eligazodjanak.
A sorozat alapozó taneszközként készíti elő a biológia, földrajz, kémia, fizika tantárgyak későbbi tanulását. Kiemelten foglalkozik az ökológiai ismeretekkel; a környezetszennyezéssel és természetóvással.
A harmadik osztályos könyv felépítésének vázlata a következő:
I. Ember és társadalom
1. A lakóhely ismerete
2. Országismeret
3. A magyar nemzet jelképei
4. Testünk és életműködésünk
II. Ember és természet
1. Élettelen természet alapismeretei
2. Tájékozódási alapismeretek
3. Élő természet alapismeretei
Tudatosan törekedtek a szerzők a bőséges kínálatra, mind az anyagban, mind a feladatokban, hogy ily módon segítsék a kollégák munkáját a differenciálás megoldásában, és a helyi sajátosságokhoz megfelelőtananyag kiválasztásában.
A harmadik évfolyam témái: honismeret, országismeret, lakóhelyismeret, földrajzi környezetünk és a felszíni formák, kölcsönhatások a földrajzi környezetben, a vizek, vízpartok élővilága, a föld művelése és óvása, az emberi test.
Kiemelt hangsúlyt kapott a könyvben a honismeret, országismeret, valamint történelmi múltunk nevezetes személyiségei, tetteik megismerése. Megismerik a diákok hazánk földrajzi elhelyezkedését, jelképeinket, a főváros szerepét, kulturális értékeinket (épületek, szobrok). Az előző kötetekhez hasonlóan az illemtan körébe tartozó ismereteket is nyújt a tanulóknak.
A szűkebb lakóhelyük megismeréséhez a könyv végén található megyetérképből indulnak el a tanulók. Nem titkolt érzelmi megközelítéssel állították össze így az anyagot a szerzők, hiszen a földrajzi és épített környezetük szeretetét, védelmét kívánják megalapozni, szépségét felismertetni.
A tankönyv sokféleképpen gyakoroltatja a tájékozódást, majd megismertet az iránytűvel. Ezt követi néhány érdekes mágneses kísérlet, játék a fénnyel, az árnyékkal.
A földrajzi környezetünk, felszíni formák anyagrész is bőséges, így nem okoz nehézséget a közvetlen környezethez tartozó rész kiválasztása.
Mint élőhellyel a vizek, vízpartok élővilágával ismerteti meg a tanulókat, verses és prózás idézetekkel, sok szép fotóval színesítve az oldalakat. Az élettelen és az élő környezet vizsgálatára húszféle tevékenységet kínálnak a szerzők.
Új szempontú ismétlésre kerül sor A föld művelése és óvása című fejezetben. A könyv elején a lakóhely levegő-, víz- és talajvédelméről esik szó, hátul pedig általában a tájvédelemről szóló részek kaptak helyet. A környezetkímélő közlekedéssel kapcsolatban esik szó a kerékpáros közlekedésről, a kerékpár részeiről, a kerékpár fejlődéséről.
A könyvhöz tananyagbeosztás készült.