A KönyvKereső szolgáltatás csak regisztrált ügyfeleink számára elérhető.
Hogy igénybe tudja venni, kérjük, jelentkezzen be, vagy regisztráljon oldalunkon.
Ebben a könyvben arra a kérdésre kerestük a választ, vajon lehetséges, szükséges és hasznos-e a kiemelkedően tehetséges, adoleszcens korú fiatalok egyéni szükségleteire válaszoló és személyes problémáikhoz illeszkedő személyiségfejlesztése, lelki támogatása.
Az a kutatás, amelynek eredményeit ebben a könyvben ismertetjük, a tehetség tiszteletében, megbecsülésében és szeretetében született. Másként közelít, mint a legtöbb, a tehetséges személyiséggel foglalkozó írás, mert egyrészt a jövő reménységeire, az adoleszcens korú, már arculatos, ,,oroszlánkörmét megmutató" fiatal tehetségekre koncentrál, akiknél már bebizonyosodott, hogy produktívabbak, eredetibbek, tehetségesebbek, mint kortársaik, de még nem döntötték el, hogy talentumaikat életpályájukon kívánják-e tovább kamatoztatni. Másrészt szokatlan optikából tekintünk be a tehetségek világába, a felszín felől a mélység felé veszünk irányt. Azt tárjuk fel, ami közvetlenül alig látható: a tehetséges személyiség fényei mögötti árnyékokat, a magasságok mélységi oldalát világítjuk meg. Kutatásunk olyan modellkísérlet (pilot study) folyamatának és eredményeinek bemutatása, amelyben a tehetségspecifikumok messzemenő figyelembevételével komplex segítő rendszert dolgoztunk ki és tettünk próbára százkettő, kiemelkedően tehetséges fiatal személyiségének fejlesztő támogatása céljából.
A könyv első részében azt az elgondolásrendszert ismertetjük, amelyre a kutatás épült. Meghatározzuk a célt, és kifejtjük azokat a hipotéziseket, amelyek validitását a kutatás során ellenőriztük. Felvázoljuk, miért tartjuk szükségesnek a Személyiség Fejlesztő Szolgálat (SZFSZ) létrehozását és működtetését. A második fejezet a szakirodalom tükrében láttatja a tehetségre vonatkozó koncepciókat, felfogásokat. Ennek bemutatásával az volt a célunk, hogy saját elgondolásunkat hazai és nemzetközi kontextusba helyezhessük. A harmadik rész bemutatja a modellkísérlet felépítését, folyamatát. A további fejezetek a kutatás egyes, önálló egységeinek megvalósítását és az eredmények ismertetését tartalmazzák. Végül a részterületeken összegyűjtött eredmények összegzésére és értelmező megvitatására kerül sor. Ennek értelmében fogalmazzuk meg kitekintésünket, és tesszük meg javaslatunkat a tehetséggondozás jövőjére vonatkozóan.
Tartalomjegyzék:
1. Konceptuális alapok (Bagdy Emőke) 11
2. A modellkísérlet bemutatása: intervenciós szintek, módok és folyamat (Bagdy Emőke) 19
3. A tehetség mibenlétére vonatkozó koncepciók: elméleti háttér (Mirnics Zsuzsanna) 25
4. A magyar tehetséggondozás és -fejlesztés története, helyzete (Lovas Éva, Kövi Zsuzsanna) 36
5. A tehetséges személyiség komplex vizsgálata (Mirnics Zsuzsanna) 45
6. Szülők vizsgálata, a gyermekk el kapcsolatos pozitívumok és problémák (Mirnics Zsuzsanna) 70
7. Szülők és pedagógusok közös csoportmunkája és eredményei (Bagdy Emőke, Kövi Zsuzsanna) 77
8. A fejlesztő pszichológusok által feltárt problémák elemzése (Kövi Zsuzsanna) 88
9. Személyes problematikák, egyéni, ,,testreszabott" fejlesztési programok (Bagdy Emőke) 100
10. A csoportos pszichológiai fejlesztő folyamat bemutatása, a csoportok fejlődése (Bagdy Emőke) 152
11. A pszichológusi fejlesztő munka területei, a személyiségfejlesztés hatásvizsgálata (Kövi Zsuzsanna) 197
12. Kiemelkedően tehetséges fiatalok személyiségfejlesztő tábora (Füzi Virág, Kövi Zsuzsanna) 238
13. A fiatalok visszajelzései a fejlesztési útról és a táborélményekről (Kövi Zsuzsanna) 266
14. Összegzés, kitekintés (Bagdy Emőke) 270
15. Mellékletek (összeállította Turjányi Katalin)