A "vasszekér" diadala (népszerű történelem)

kossuth kiadó  | 1987  | kemény kötés  |  201 oldal

Libri Antikvárium
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal illusztrálva. FÜLSZÖVEG Az utolsó másfél száz esztendőben nálunk is sokan és sokszor szálltak vonatra, nemegyszer volt dicséret vagy szidás tárgy a "vaspályán futó vasszekér". Közben ritkán gondoltunk azokra, akik feltalálták a gőzmozdony elvét s megépítették Angliában az első pályákat, vagy akik a reformkori Magyarországon hosszú és szenvedélyes vitákat folytattak az új közlekedési eszköz bevezetéséről. E könyv lapjain a lokomotív és a vaspálya feltalálását vázoló rövid fejezetet követően megismerkedhetünk a magyar vasútépítés születésével, a vonalak kialakításáról a múlt században dúló parlamenti csatározásokkal. Képet kapunk arról, milyen következményekkel járt, hogy az államkincstárt fenyegető csőd miatt eleinte magántársaságoknak engedték át a vasútépítés jogát, s ily módon hosszú ideig magánérdekek befolyásolták a vasútvonalak irányát. Másutt a "tűzszekértől" való oktalan félelem miatt kellett elterelni a vonalakat. Ez teszi érthetővé, miért haladnak egyes magyar vidékeken napjainkban is kacskaringós síneken a vonatok. A kezdeti zavaros idők közfelháborodást kiváltó panamái, a hatalmas pénzeket zsebre vágó kalandorok ténykedése azonban csak átmenetileg akadályozhatta az ésszerű építést. A Magyar Államvasutak létrejöttével fokozatosan megvalósulhatott a hazánk legfontosabb helyeit összekötő vasúthálózat. Az ősi közlekedési eszközök, a szekér és a postakocsi helyébe lépő vasút nemcsak az ország gazdasági vérkeringését gyorsította meg, hanem az egyes emberek számára is új távlatokat nyitott. Vissza TARTALOM Előszó 5 A lokomotív diadala 7 Országgyűlési tárgyalások és viták 13 Vasúti törvények a rendi diétákon 17 Az 1848-ig elkészült magyar vonalak 20 Az első lóvasutak 20 Párhuzamos vonalak a Duna partján 24 A Középponti Vaspálya 29 Gőzmozdonnyal Sopronba és Pozsonyba 36 Elképzelések a jövőről 38 Vukovár vagy Buda? 39 Széchenyi István centrális hálózati terve 44 A vasút ügye a polgári forradalomban 48 Megy a gőzös, megy a gőzös Kanizsára 51 Kísérlet az államvasúti rendszer megvalósítására 53 Vasútfejlesztés birodalmi célokért 57 A vasútfejlesztés magyar bírálata 73 A kiegyezés utáni hálózatbővítés 77 Az állam engedélyezési gyakorlata 80 Fővonalak, pályaudvarok - parlamenti jóváhagyással 83 Megváltozott körülmények - megváltozott módszerek 94 A Magyar Államvasutak 102 Csődből dicsőség 102 Állami érdekek - állami építkezések 107 A vasminiszter államosít 114 Egységes állomások, mozdonyok, kocsik 120 Az olcsó vasutak 126 Helyi érdekek - helyi vasutak 128 Girbegurba vonalak 132 Az utolsó békeévek építkezései 137 A keleti vidékek fejlesztése 137 Vasúti hidak a Dunán 141 A keskeny nyomtávú vasutak 144 Műköcik a vasút 147 A vasút mindent begyűjt 148 Vasutak... 150 ... és az utasok 159 Kitekintés Európára és a világra 167 Az ipari fejlettség és a közlekedés 167 A belső piac és a stratégiai szempontok hatása a vasúthálózat építésére 171 Vasutak Európában és más kontinenseken 174 Utazás Brassóból Pöstyénbe 177 Mellékletek 187 Bibliográfia 197
+ Mutass többet - Mutass kevesebbet
Árinformációk
Ingyen szállítás 15 000 Ft felett
Online ár: 2 990 Ft

A termék megvásárlásával

299 pontot szerezhet


Beszállítói készleten


Személyes átvétel 4-6 munkanap

Ingyenes


Házhoz szállítás 4-6 munkanap

15 000 Ft felett ingyenes

Állapot:jó állapotú antikvár könyv
Kiadó kossuth kiadó
Kiadás éve1987
Oldalak száma:201
Súly200 gr
ISBN2399987499111
ÁrukódSL#2110118010
Kötéskemény kötés

Vásárlói értékelések, vélemények

Kérjük, lépjen be az értékeléshez!

Árinformációk
Ingyen szállítás 15 000 Ft felett
Online ár: 2 990 Ft

A termék megvásárlásával

299 pontot szerezhet


Beszállítói készleten


Személyes átvétel 4-6 munkanap

Ingyenes


Házhoz szállítás 4-6 munkanap

15 000 Ft felett ingyenes

David Attenborough - Colin Butfield: ÓceánDavid Attenborough - Colin Butfield: Óceán