Horánszky Nándor - Kontra György - Mann Miklós - Vecsey Beatrix - Szabolcsi Miklós, Szerk.: Báthory Zoltán - Horánszky Nándor

A tantervelmélet forrásai 13. - MŰVELTSÉGFELFOGÁSOK MAGYARORSZÁGON

budapest  | 1991  | papír / puha kötés  |  137 oldal

Libri Antikvárium
Angol, német és orosz nyelvű összefoglalóval. Fekete-fehér fotókkal. ELŐSZÓ Az oktatási kutatások keretében hosszabb idő óta folynak az iskolai műveltségképre vonatkozó vizsgálódások, avval a talán túlságosan is nagyralátó céllal, hogy a jövő magyar iskolája számára megpróbáljuk felvázolni egy lehetséges nemzeti műveltségtartalom képét, vagy inkább ideálját. Ez most, az alternatív iskolarendszer kialakulásának korszakában, különösen fontossá válik. És az iskolán túlmenően is megpróbálhat hozzájárulni a műveltség reális és lehetséges, meglevő és kívánatos szerkezetének, arányainak, tartalmának megrajzolásához. Ennek a kutatásnak, talán inkább a gondolkodásnak, eszmélkedésnek folyamatában merült fel szükségessége, hogy a kérdés történetét, múltját is megvizsgáljuk: megpróbáljuk felvázolni a magyar iskola műveltségképének történetét. Nemcsak azért, mert a jelen és a jövő is múltra támaszkodik, hanem azért is mert tudjuk: sok gondolat, ötlet, eredmény halmozódott fel a magyar oktatás múltjában is, s ezt mindig is hajlamosak voltunk könnyelműen elfelejteni. TARTALOM: Szabolcsi Miklós: Előszó 5 Mann Miklós: Kulturminiszterek és a műveltségkép alakulása a dualizmus korában 7 Eötvös József 8 Pauler Tivadar 11 Trefort Ágoston 15 Csáky Albin 24 Eötvös Loránd 28 Wlassics Gyula 30 Berzeviczy Albert 36 Lukács György 40 Apponyi Albert 43 Zichy János 47 Jankovich Béla 49 Jegyzetek és hivatkozások 53 Horánszky Nándor: Műveltségkép a polgári iskolai tantervekben 57 A műveltségalakító tényezők 57 Átfogó célok 57 Az iskolarendszer 58 A különféle iskolatípusokhoz való viszony 58 A polgári iskola helye az iskolarendszerben 59 A tantervekből kibontható műveltségkép 61 Tantárgyak 1868-1948 között 61 Tantervi struktúra 64 1869, 1879, 1887 64 1908 64 1927 67 A gyakorlatiasság, hasznosság, valamint a nemzeti szempont, mint műveltségi anyagot befolyásoló tényezők 67 A gyakorlatiasság (hasznosság), mint tananyagkiválasztási elv (tantárgyanként) 68 Helyi sajátosságok (és a gyakorlati szempont) 70 A nemzeti szempont, mint tananyagkiválasztási elv 73 Összegzés 78 Függelék. A magyar irodalom (polgári iskolai) tanterveiben található írók, költők, közírók és alkotásaik 80 Jegyzetek és hivatkozások 83 Kontra György: Karácsony Sándor műveltségfelfogása 86 Karácsony Sándor és a korabeli pedagógia 87 Társaslélektan - iskolai művelődés 89 Nyelv, magyar nyelv, iskolai nyelv 93 Karácsony Sándor műveltségfelfogása könyvei tükrében 95 Összegzés 101 Jegyzetek és irodalom 102 Vecsey Beatrix: Németh László műveltségképe 106 Ahogy a nemzet felemelkedhet 107 Ahol a tanultság műveltséggé válhat 111 Amikor tudásunk és magatartásunk egyet jelent 124 Jegyzetek és hivatkozások 126 Összefoglaló 130 Summary 131 Zusammenfassung 132 Képek jegyzéke 134
+ Mutass többet - Mutass kevesebbet
Árinformációk
Ingyen szállítás 15 000 Ft felett
Online ár: 1 800 Ft

A termék megvásárlásával

180 pontot szerezhet


Beszállítói készleten


Személyes átvétel 6-8 munkanap

Ingyenes


Házhoz szállítás 6-8 munkanap

15 000 Ft felett ingyenes

Állapot:jó állapotú antikvár könyv - meglazult könyvtest
Néhány lapja kijár.
Kiadó budapest
Kiadás éve1991
Oldalak száma:137
Súly300 gr
ISBN2310013484109
ÁrukódSL#2112480875
Kötéspapír / puha kötés

Vásárlói értékelések, vélemények

Kérjük, lépjen be az értékeléshez!

Árinformációk
Ingyen szállítás 15 000 Ft felett
Online ár: 1 800 Ft

A termék megvásárlásával

180 pontot szerezhet


Beszállítói készleten


Személyes átvétel 6-8 munkanap

Ingyenes


Házhoz szállítás 6-8 munkanap

15 000 Ft felett ingyenes

Fábián Janka: A remény szerelmeseiFábián Janka: A remény szerelmesei