A KönyvKereső szolgáltatás csak regisztrált ügyfeleink számára elérhető.
Hogy igénybe tudja venni, kérjük, jelentkezzen be, vagy regisztráljon oldalunkon.
corvina kiadó
| 2008
| keménytábla, védőborító
|
360 oldal
A ,,császári" szigor és józanság eszménye, a klasszicista művészetfelfogás két alappillére, kiváltképp hasznosnak bizonyult Napóleon csillagának felemelkedéséhez. Az alacsony növésu francia tábornok, aki néhány év leforgása alatt a franciák császára lett, David és Canova nagyságrendu muvészekben találta meg saját képmásainak, hostetteinek, mítoszainak és családjának nem mindennapi megjelenítoit. Napóleon megnyitotta a Louvre-t, és a csapatai által meghódított Európában rangos képtárakat alapított, nemkülönben akadémiákat, amelyekben a klasszicizmus kultuszát ápolták, s ahol terjedt a napóleoni korszak stílusa, amit empire-nak nevezünk. A császári emelkedettség hatotta át az építomuvészetet, mindenekelott az urbanisztikát: egész városok, mint például Milánó, új arculatát alakították ki az akadémiák építészei. Mindemellett már mutatkozott elégedetlenség is a fagyos hivatalossággal, a csiszolt felületu márványokkal, a korinthoszi oszlopokkal, a festményeken újra megjeleno olimposzi istenekkel szemben. Az egyén, a természetközeliség, az igazabb és elevenebb történelem hallatta hangját. A valóság iránti igény, a középkor ködös vonzereje, az egzotikum - mind olyan témák, amelyeket a klasszicista és akadémikus érzékelés mintha a legcsekélyebb mértékben sem venne figyelembe. Napóleon bukása után ugyanakkor mind sürgetobben jelentkeztek, s az érzékenyebb, a jövobe tekinteni képes muvészek közül mind többen vallották oket magukénak. Spanyolországban Goya, Németországban Caspar David Friedrich, Angliában Turner, Franciaországban pedig a nagy hármas: Ingres, Géricault és Delacroix - Európában ok mind az új romantikus érzékenység terjesztoi voltak. Más muvészek annak érezték szükségét, hogy elhagyják az akadémiák eloadótermeit, s közvetlenül megmártózzanak a természetben (például Corot); megint mások a középkori történelemben keresték ihletforrásukat (gondoljunk az olasz Francesco Hayezra), végül akadnak, akik úgy vélték, hogy a mindennapi élet, a munka ethosza, a társadalombírálat alkotja azokat a témákat, amelyek a leginkább érdemesek arra, hogy a muvészetek megragadják oket. Párizs és Franciaország vált e legkülönbözobb áramlatok erjedésének központjává, amelyeket muvészeti terminussal a realizmus sok mindent felölelo meghatározása alá sorolhatunk be. A század derekán tevékenykedo Courbet, Daumier és Millet váltak ennek legfobb képviseloivé.