Csendes forradalom

Mario Vargas Llosa

Tono Azpilcueta a testvéri egység kulcsát keresi: a kreol zene és tánc erejében bízik, hogy összeforrassza a megosztott országot. Amíg ő és néhány hűséges rajongója küzd, egy váratlan találkozás Lalo Molfinóval, minden idők legnagyobb gitárosával, reményt ébreszt a széttépett Peru újraegyesítésére. Az író, aki soha nem félt szembenézni hazája sötét titkaival, ismét mélyre hatol a perui lélekben, miközben az országot szétszakító társadalmi törésvonalakat vizsgálja.

Mario Vargas Llosa

Csendes forradalom

 

Elég régi épületek, a legöregebbek száz-kétszáz évesek is lehetnek. Az építészek, mesteremberek szegényeknek vagy nagyon szűkösen élőknek akartak lakásokat felhúzni: a szobák kapkodva, a lehető leghanyagabb kivitelezésben készültek el, végül bádogtetővel fedték le őket, amely az udvart is takarta; egy csőből (időnként koszos) víz folyt, azelőtt álltak sorba a szomszédok, hogy megmossák az arcukat vagy a testüket (ha adtak magukra), és friss vízzel töltsék meg a vödreiket vagy palackjaikat a mosáshoz vagy a főzéshez.

Mondanom sem kell, Lima híres-neves lakósorai más tulajdonságaik mellett általában igazi patkányfészkek is voltak, ez pedig komoly problémát jelentett azoknak, akiket gyötörnek és kínoznak ezek a visszataszító rágcsálók. E lakósorok egyik ismert leírása 1907-ből, Abelardo Gamarrótól, a Csirkefogó névre hallgató jelentős kreol politikustól származik; ebben azokra a lelki és fizikai károkra hívja fel a figyelmet, amelyeket ezek az elvetemült lények okoznak.

A legrégebbi lakósorok – amelyek a Malambo és a Monserrate negyedben találhatók – már a gyarmati időkben is állhattak, de a 19. század elején, amikor San Martín tábornok kikiáltotta a köztársaságot, egyre több ember jelent meg Lima teljes központi részén és szinte az összes városrészben, főleg Rímacban, Bajo el Puentében és Barrios Altosban. Peru fővárosa megtelt olyan elszegényedett emberekkel, akik azért költöztek Limába, mert ott egyszerűbb munkát találni, mint a vidéki tartományokban – legyen az illető szakács, portás, őr vagy szolga. Az irigykedők szerint a lakósorokat a régi Lima bűnözői és rossz hírű alakjai is elözönlötték, de ők kissé túloztak.

A főváros központjában szinte minden negyedben – vagy legalábbis minden régiben – állnak lakósorok: lakások sora egy szűk udvar körül, amelyeket a tulajdonosaik kiadtak vagy eladtak a családoknak, és ahova számtalan ember – szülők, gyerekek és persze mindenféle jövevény – költözött be; időnként a földre terített matracokon aludtak, akiknek pedig nagyobb jövedelmük volt, emeletes ágyakon, két- vagy akár háromszinteseken is – ezeket olykor maguk a szomszédok tákolták össze lécekből, deszkákból és létrából. Nehéz megérteni, hogyan fért be annyi ember ezekbe a nyomorult, bár tisztességes lakásokba a nagy- és dédszülőktől a legkisebbekig. E zugok, ahol a nép szíve dobbant, olyan zsúfoltak lettek, hogy a pestis időről időre áldozatokat szedhetett az ott élő lakosság körében.

Senki sem gondolná, hogy elsőként ezekben a lakósorokban talált otthonra a perui népzene, mindenekelőtt a vals, amelyet természetesen mikrofon nélkül játszottak és énekeltek, ahogy nem volt kijelölt helye a zenekarnak és a táncosoknak sem. Ezeken a helyeken rendezték ugyanis a híres bulikat, a jaranákat – kétségtelen, hogy maga a szó is ezzel a zenével született meg –, és zamacuecát táncoltak, aztán marinerát és valsot; ezeket a hosszúra nyúlt éjszakákat a szőlő- és a hegyvidékről származó cukornádpálinka mellett Ica város présházainak bora tette még tüzesebbé, és időnként akár két-három napig is eltartottak – ameddig bírta a szervezet. Hogy volt képes erre a lakósorok lakossága, amely pénzügyi angolkórban szenvedett? A perui szegények rejtélye és csodája.

Ott, a lakósorokban születtek meg Peru első nagy gitárművészei és cajón dobosai, ahogy a vals, az huainito, a marinera és a resbalosa legjobb táncosai is. Miközben az előkelő családokból származó kisasszonyok tánctanároktól – általában feketéktől – vettek leckéket, addig az olyan előadópárosok, mint a híres Montes és Manrique, Salerno és Gamarra vagy Medina és Carreño télen életre keltették Lima rideg éjszakáit, nyáron pedig felfrissítették – csak az öltözékükön és a koccintásra váró alkohol mennyiségén változtattak. A férfiak és a nők boldogan éltek, de fiatalon haltak meg, nemegyszer a szörnyű pestis miatt, amelyet visszataszító lábukkal, beteges orrukkal, zsíros, bűzös bundájukkal az undorító patkányok terjesztettek; Barrios Altos réseiben fészkeltek.

Ezenkívül a lakósorokban jó szomszédok között nőttek föl a lakók, kölcsönös barátságok szövődtek betegségek idején és a hétköznapi életben egyaránt, kölcsönadták egymásnak, amire szükség volt, segítették egymást, megünnepelték az új szomszédok születését, vendégül látták egymást, még valamiféle bajtársiasság is kialakult közöttük, amelyet e kilátástalan élet szűkössége ösztönzött. Limában arról híresültek el a lakósorok, hogy könnyen jönnek létre ilyen kötelékek – ez egyáltalán nem volt jellemző azokra, akik ezeknél a szegény embereknél jobb körülmények között éltek. Ezért a lakósorok és a kreol zene elválaszthatatlanná vált a közel hétmillió (nevezzük most így) limai lakos fejében, bár a lakósorban élők nagy része közép-perui falvakból érkezett.

Egész Limában épültek lakósorok, viszont a feketék (vagy mulattok), köztük sok felszabadított vagy szökött rabszolga mindig a Malambo negyedbe költöztek, ott egyesítették a családjukat. Ezen a környéken, melynek olyan buja hangzású a neve, a jaranák voltak a leghíresebbek a zapateado tánc, a fantasztikus hangok és a legjobb gitárművészek miatt, emellett pedig itt léptek fel a cajón dob legtehetségesebb megszólaltatói is; ez a dob a szegény emberek találmánya, és a legmerészebb, legelmésebb hangszer, amelyet a peruiak valaha is kigondolhattak a vals kísérésére. A jaranák hírét az is táplálta, hogy a fáradhatatlan résztvevők miatt hosszú órákig, olykor napokig eltartottak, és senki sem köszönt le azzal, hogy most már pihenne. A nemzet nagy zeneszerzője, Felipe Pinglo Alva gyakran vett részt ezeken a bulikon, amelyek a limai lakósorokat éltették, de hamar távozott – ez esetben a hamar relatív –, mert másnap dolgoznia kellett. Állítólag több mint háromszáz zeneművet írt, mielőtt meghalt.

Ki gondolta volna, hogy a limai lakósorok alkotják a természetes közegét ennek a zenének, amely ott indult virágzásnak, majd onnan lépegetett egyre feljebb a társadalmi ranglétrán, míg el nem fogadta a középosztály, később pedig a nemesek és a gazdagok szalonjaiba is bejutott – természetesen a fiataloknak köszönhetően, akik a spanyol zenét ósdinak és unalmasnak találták, főleg a peruival és annak szövegével összevetve, amely rengetegszer utalt az őket körülvevő világra és a helyi szokásokra. A kreol zene elterjedésével eltűntek a tánctanárok, aki választhattak: vagy foglalkozást váltanak, vagy éhen halnak.

A limai lakósorok világa lett a bölcsője annak a zenének, amelyet háromszáz évvel a terület meghódítása után hamisítatlanul peruinak lehet nevezni. Nem szükséges elmondani, hogy e sorok büszke szerzője úgy látja, ez a legmagasztosabb hozzájárulás, amellyel Peru előbbre vitte a világot. A lakósorokban patkányok is éltek, de zene is – az egyik pedig ellensúlyozta a másikat.

Lima már a lakósorok megépítése előtt is tudta, hogyan kell szórakozni; ezt a karneváloknak, más szóval carnestolendáknak köszönhette, melyek során a város egyik végétől a másikig folyt a víz, eláztatva a járókelőket, akik gyakran játszani kezdtek az utcakölykökkel, ezzel őket is összevizezve. A karneválokon kívül felvonulásokat is rendeztek, amelyek az egész utcát elfoglalták a menyasszonyok, szülők, testvérek és barátok születésnapja alkalmából, és énekkel, gitárzenével töltötték be a limai éjszakát. Vagyis a limaiak már azelőtt is számtalan módon elszórakoztatták magukat, hogy megszületett volna az Amancaes utcai emelkedő megmászásának hagyománya; ennek legfőbb forrása talán az ördögmaszkos tánc volt, amelynek annak ellenére sem maradt nyoma, hogy az írnokok és krónikások szerint nagy népszerűségnek örvendett a maga idejében.

Miféle város volt Lima akkoriban? César Santa Cruz Gamarra, a híres népdalénekes 1977-ben kiadott könyvében, az igen érdekes A keringő és a kreol valsban felidézi, hogy 1908-ban népszámlálást tartottak Peruban, amely szerint 140 ezren éltek Limában; a lakosság a korabeli terminológiával az alábbiak szerint oszlott meg: fehér bőrű: 58 683 fő; mesztic: 48 133; indián: 21 473; fekete: 6763; sárga: 5487. Vagyis egy viszonylag kis létszámú társadalomról beszélünk, ahol előítéletekkel terhelve éltek egymás mellett fehérek, indiánok, feketék és – kis számban – sárgák, és ahol Santa Cruz Gamarra elmondása szerint a szájharmonika volt a legnépszerűbb hangszer, meg a síp, amelyet a limaiak teli tüdőből fújtak az utcán, futás közben. Akkoriban ugyanis ez utóbbi számított a legfelkapottabb sportágnak, amelyet bárki űzhetett. A vals és a marinera ebben az időben kezdett a zamacueca helyére lépni a legnépszerűbb zenék listáján – legalábbis a felvonulások alapján, amelyeket először a katonazenekarok rendeztek meg a város terein, és a limai közönség számára újabb szórakozási lehetőséget jelentettek.

Akkortájt, a 20. század elején az ünnepelt párost, Eduardo Montest és César Augusto Manriquét leszerződtette a Columbia Phonograph Company gramofoncég, és New Yorkba hívta őket, hogy népdalokat énekeljenek lemezre. Többek között tonderókat és resablosákat is rögzítettek – ezért a helyi sajtó lelkesen ünnepelte őket.

Peru fővárosának területe akkoriban igen csekély volt. Nem létezett még se a Colmena sugárút, se a San Martín tér, se az Universitario Park. A tömegközlekedés hiánya miatt egyelőre a külső kerületek sem szaporodtak el. De ebben a kisvárosban még így is az egyik legkülönlegesebb társadalmi jelenség zajlott: kialakult a perui vals, és néhány éven belül a társadalom legjellegzetesebb zenéje lett belőle. A vals fajtái a nép kegyeiért versengő többi irányzat fölé kerekedtek, és ösztönösen honosodtak meg, senki döntése vagy hozzájárulása nem kellett ehhez – csak büszke honfitársaink jelentős többségének rajongása.

 

 

 

Olvasás Éve