Korunkat a technika gyors ütemű fejlődése jellemzi. Ezzel a fejlődéssel lépést tartani csak az tud, aki folyamatosan figyelemmel kíséri az eseményeket, és elsajátítja azokat az ismereteket, amelyek az alapot szolgáltatják a jelenségek megértéséhez.
Több év adatai alapján nézve a sportrepülés fejlődését, megállapíthatjuk, hogy egyre nőnek az eredmények - nálunk és más országokban is - és ez nem véletlen. Amilyen mértékben megértik a repülők, hogy a teljesítményrepüléshez mélyreható tudományos megalapozottság, a jó tapasztalatok általánosítása szükséges, olyan mértékben fokozhatók az elért sikerek. Ez viszont új lendületet ad a technika tökéletesítéséhez, újabb tapasztalatok megszerzéséhez. Bizonyítja ezt az a tény is, hogy amikor a ,,Teljesítményrepülők könyve" megjelenése után rohamosan nőni kezdett a repülők elméleti tudása, a teljesítményrepülések diagramja is felfelé ívelt. Olyan repülések, amelyek korábban elképzelhetetlenek voltak országhatáron belül, ma már mindennaposak. Egyre inkább kezdünk felzárkózni a nemzetközi szinthez.
A további fejlődéshez kíván segítséget nyújtani ez a könyv is, amelyet a Műszaki Könyvkiadó most megjelentet. A könyv nyolc fő részben dolgozza fel azokat az ismereteket, amelyeket minden teljesítményrepülőnek tudnia kell. Ezen túlmenően hasznos tudnivalókat tartalmaz azok számára is, akik oktatják a repülést, vagy most ismerkednek vele, illetve csak érdeklődnek iránta. Ilyenformán a könyv hosszú évek óta fennálló hiányt pótol.
A könyv egyes fejezetei természettudományos alapon közelítik meg a repüléshez szükséges ismereteket, azok törvényszerűségei alapján. A történelmi rész hiteles dokumentumok gyűjtése alapján került feldolgozásra. Vannak a könyvnek olyan fejezetei (versenytaktika, hullámrepülés), amelyek egyének hasznos tapasztalatait, megállapításait tartalmazzák, így majdnem bizonyosra vesszük, hogy ezek felett vita indul. Az alkotó vita előreviszi a fejlődést, segíti azoknak jó szándékát, akik e könyv megírására vállalkoztak. Erre azért térek ki, mert már a ,,Teljesítményrepülők könyve" előszava is utalt a helyes bírálat alkotó erejére és ténylegesen ösztönzően hatott a jelenlegi kiadvány tökéletesebb megalkotásához, az egyes témakörök magasabb szintű, részletesebb tárgyalásához, ami a könyv terjedelméből is kitűnik. Teljességre még így sem lehetett gondolni, mert az az állandó fejlődés függvénye.
Szeretnénk, ha az az áldozatkész munka, amelyet a könyv írói végeztek azért, hogy szakirodalmunk újabb könyvvel bővülhessen, repülőink jobb elméleti felkészültségében, a teljesítményrepülés nagyobb eredményeiben mutatkozna meg és előbbre vinné sportrepülésünk ügyét. Ajánlom ezt a könyvet mindazoknak, akik aktív művelői, érdeklődői, szimpatizánsai ennek az igen hasznos és szép sportnak. Vissza
Tartalom
Előszó 5
A vitorlázórepülés fejlődése 7
Akik az utat mutatták 7
A levegő láthatatlan országútján 10
Új utak - új eredmények 17
Felhőkön és téren túl 24
Teljesítményrepülések számításai 39
A vitorlázó repülőgép megismerése 42
A sebessségpoláris 44
Egszerűsített sebességpoláris 45
A sebességpoláris meghatározása 48
A legnagyobb átlagsebesség elérése távrepülés közben 50
A legelőnyösebb siklósebesség távrepülés közben 55
Távrepülés szélben és az előrejutáshoz szükséges termikerősségek 57
Besiklások számítási alapelvei 58
Első alapfeladat 59
Második alapfeladat 63
Harmadik alapfeladat 63
Negyedik alapfeladat 66
Ötödik alapfeladat 69
Merülő- és emelőzónűk figyelembevétele siklás közben (delfinezés) 71
Ballonozó repülés 72
A köröző repülés mechanikai viszonyai 75
Fordulópoláris meghatározás a sebességpoláris alapján 77
Az optimális körözési sugár 78
A vitorlázó repülőgépek adatai és az optimális fordulópoláris 81
Számítási feladatok megoldása repülés közben 81
A fejszámolási módszerek elmélete 85
A fejszámolási módszerek alkalmazása 87
Egyszerűsített módszer az optimális utazósebesség meghatározásához 89
Mc Cready-tárcsa készítése és használata 93
Logaritmusok segítségével felépített számítási segédeszközök 94
Teljesítményrepülés, versenytaktika 103
A teljesítményrepülések fajtái 103
Termikelés 105
A termikek megtalálása 105
A termikek kikörözésének technikája 117
Körözés több géppel együtt 131
A termikek elhagyása 132
Siklás termikből termikbe 136
Műszer- és felhőrepülés 136
Műszerrepülő-kiképzés 137
Repülés zivatarfelhőben 147
Leszállás 153
A szélirány megállapítása 153
Akadályok a leszállóterep környékén 154
A leszállóhely talaja 154
A leszállás végrehajtása 155
Visszavontatás 156
A nagy sebességű repülés taktikája 157
Az útvonal kitűzése 157
A repülőstart és az első szár taktikája 157
A háromszög második szárának taktikája 158
A harmadik szár és az utolsó siklás 158
Navigáció 158
Repülőtérkép 159
Navigálás azonosító eljárással 161
Az első távrepülés 164
Versenyrepülés 170
A versenyrepülés jellegzetességei 171
Versenyszámok és jellegzetességeik 172
Felkészülés a versenyekre 172
Edzés 175
Versenytaktika 176
Az útvonalon 178
Bejelentkezés a fordulópontokon 179
Beérkezés a célba 180
Terepleszállás, hazaszállítás, alvás 181
Fizikai és szellemi kondíció 181
Távrepülés kötelékben 183
Kötelékrepülés rádió segítségével 186
A repülések kiértékelése és a tapasztalatok leszűrése a barogramból 186
Meteorológia 191
Aerológia 191
Az erológiai felszállásokról 191
A száraz és a nedves adiabata. A nedves egyensúlyi légállapotok. A cumulusfelhő keletkezése 192
Adiabata-lapok 197
Cumulusfelhők alapjának meghatározása talajon mért adatok alapján 205
A cumulusfelhők alapjára vonatkozó statisztikai vizsgálatok 206
Aerológiai felszállás értékelése egyszerű grafikus módszerrel 208
A termik 210
"Termik" vagy "konvekció"? 210
A talajhőháztartás és a mikroklíma szerepe a termik (konvekció) kialakításában 211
A termik fejlődési fokozatai 214
A termikek kialakulási időpontjának előrejelzése 219
A termikek jellege 221
A termikek és a Cu-felhők kapcsolata. Felhőrepülés 223
A gomolyfelhők deformálódása 225
Kísérletek a termikek legerősebb feláramlási helyének műszeres megállapítására 228
Szinpotika 228
A szinoptikus meteorológia tárgya és módszere 229
A szinopitkus meteorológia alapfogalmai 229
A szinoptikus analízis és eszközei 232
Meteorológiai mesterséges holdak 241
A szél 243
A légtömegek 251
A légköri frontok 255
A ciklonok és anticiklonok 271
A légköri hullámmozgás 278
A légköri hullámmozgás megfigyelési bizonyítékai 278
A hullámkeletkezés tapasztalati feltételei 282
A légköri hullámmozgás elmélete 282
A hullámkeletkezést módosító tényezők 289
Az elméleti eredmények gyakorlati felhasználása 291
Kt "hullámos" időhelyzet rövid ismertetése 295
A futóéráramlásról 295
A futóáramlás - lehetőség a dinamikus vitorlázás megvalósítására 295
A futóáramlás szerkezete 296
A futóáramlások klimatológiája 301
Példa futóáramlásra 303
Hullámrepülés Magyarországon 307
Az első megfigyelések 307
Módszeres kutatás 307
Gyöngyösi hullámtáborok 306
Tudatosan kihasznált hullám 315
Nyári hullámok 316
Gyakorlati hullámrepülés 317
Követelmények a repülőgvezetőkkel szemben 317
Vontatás 318
A leoldás helyének megválasztása 318
Repülés a rotorban 319
Átmenet rotorból hullámba 322
Helyzetmeghatározás 322
Szélirány- szélsebessség-mérése 323
A légsűrűség változásának hatása a sikló- és merülősebességre 324
A hullámrepülés fajtái 326
Helyi magassági repülés 326
Távrepülés 329
Hullámefelhők 333
A rádió szükségessége 337
Jegesedés 338
Hullámrepülés szervezése 339
Perspektívák 340
Vitorlázó repülőgépek szilárdsága 343
A szilárdsági méretezés alapelvei 343
A vitorlázógépre ható erők 344
Indikált sebesség és terhelési többszörös 346
Széllökés 348
Földi terhelések 348
Kéz- és láberők 349
Biztonsági tényezők 349
Terhelési esetek 351
Felvétel, forduló 353
Repülés lökéses időben 355
Kormányok, ívelőlap, féklap 357
Felszállás, vontatás 358
Leszállás 361
Földön mozgatás 363
Merevségi követelmények 363
A felület lecsavarodása 364
Rázás 364
Flatter 365
Kifáradás 365
Fa és enyv öregedése 365
Fémek fáradt törése 365
Különleges helyzetek 366
Repülés sérült géppel 366
Kényszerleszállás 366
Megengedhető igénybevételek 367
A géptípusok osztályozása igénybevétel, rendeltetés és súly szerint 367
Felhőrepülés 368
Műrepülés 368
Műszertan 369
Bevezetés 369
Repülőgép-műszerek szelencéi 369
A Venturi-cső 370
A sebességmérő 372
A magasság hatása a repülősebességre 372
A magasságbírő (barográf) 373
A kormozott papírszalagos magasságíró 373
A "Peravia" BR-242 típusú magasságró 374
A Tardos-féle magasságíró 376
A torlólapos variométer 378
Mérőcsövek az összenergia-variométerhez 379
Variométer átkapcsoló csap 381
Az elektromos variométer 383
A vakrepülés műszerei 384
A giroszkóp 384
Az elfordulásjelző 386
A műhorizont 387
A hosszdőlésmérő 391
A gömbiránytű, vagy pilótairánytű 392
A földmágnesesség 392
A gömbirányú szerkezet, üzeme 394
A műszerek elhelyezés a repülőgép műszerfalán 395
Orvosi szemmel 397
A magassági betegség 399
A magassági légzőkészülék 403
Az oxigén felhasználása és tárolása 408
A légnyomáscsökkentés fizikai hatása 410
A repülőgép mozgásából származó erőhatások élettani következmények 411
Irodalomjegyzék 414
Tartalomjegyzék 415
+ Mutass többet
- Mutass kevesebbet