Hídjaink A Római Örökségtől A Mai Óriásokig

magánkiadás  | 2007  | papír / puha kötés  |  173 oldal

Libri Antikvárium
ELŐSZÓ Ez a könyv 70 jeles híd bemutatásával kíván átfogó képet adni a hazánk mai területén lévő közúti hidakról, a római kortól napjainkig, olyan hidakról, melyek három kivételtől eltekintve ma is viselik a forgalmat. Nem kívántuk utánozni Bernhard Gráf könyvét, csupán annyiban, hogy egy oldalnyi kép mellett egy oldalnyi illusztrált szöveg szól a bemutatott hídról, néhány esetben megemlítve korban, szerkezetben hasonló hidakat is. A mintegy 13 ezres közúti hídállományból nemcsak a legnagyobbakat mutatja be, hanem időrendi sorrendben lehetőleg a jellegzetes hídtípusok mindegyikét, egy vagy néhány példán keresztül. A római korban épült hidak és a honfoglalás után a középkorban épültek zöme is fából épült és elpusztult, ezért a 19. század előtti hidak közül csak öt boltozatot (Öskü, Sopron, Vác, Káptalanfa, Olaszliszka) mutatunk be, ennél persze több van hazánkban. A 19. században nagy ütemben épültek ,,állandó" hidak, boltozatok és 1810-től a mai országhatáron kívüli területen vashidak, majd a Lánchíd 1849-ben történt elkészülte után előbb külföldi vállalkozók közreműködésével, majd fokozatosan hazai tervezők és kivitelezők munkájával kisebb vízfolyásokon, folyamokon is; 1889- ben pedig vasbeton híd is épült. A hídépítés ezen hőskorából 14 hidat ismerhet meg az olvasó, hét boltozatot, öt acél és két vasbeton hidat, közülük vannak jól ismertek pl. a Hortobágyi kőhíd, a Margit híd, ám kevéssé ismert pl. Jászdózsa ötnyílású boltozata, Solt kétnyílású vasbeton boltozata. A 20. században a II. világháború óriási kárt okozott a hazai közúti hídállományban: 1404 híd pusztult el. Az 1945 előtt épült hidakat 11 híd képviseli, hét acél és négy vasbeton híd, a bemutatott műtárgyak néhány kivételtől (Budapesti Petőfi híd és Veszprémi völgyhíd) eltekintve kevéssé ismertek, pedig közülük több, pl. a győri ívhíd és ugyanitt a hegesztett Rába-híd építésükkor nemzetközileg is kiemelkedő alkotások voltak. Az 1945-90 között épült hidak száma e könyvben 23, meglehetősen magas, ekkor ugyanis nagy folyami hídjaink újjáépítése és az új hídépítési technológiák és technikák alkalmazásával jelentős alkotások sora született, közülük a legismertebb a budapesti Erzsébet híd, ám sok a fontos, jelentős, szép alkotás, melyek kevésbé ismertek, pl. a Szeghalmi Berettyó-híd, a Varasdi völgyhíd, Győr ferdekábeles gyaloghídja. 1990-et korszakhatárnak azért vettük, mert a Duna-, Tisza- és autópálya-hidak építésében számos jelentős alkotás született: Budapesten két, ezen kívül pedig három Duna-híd (Esztergom, Szekszárd, Dunaújváros) és az épülő MO Megyeri hídja. A Tiszán épült hidak közül négy szerepel e könyvben, s az óriások közül végül, de nem utolsósorban a Kőröshegyi völgyhidat is bemutatjuk. 17 évet 17 híd képvisel. A hidak képi bemutatása mellett viszonylag röviden történetüket is megismerheti az olvasó. Némelyik műtárgy története viharos-mozgalmas volt: elemi vagy háborús kár, átépítés; a gyakran könyvtárnyi irodalomból csak néhány tényre, érdekességre tudtunk kitérni, s ajánlani a válogatott irodalmat. A hidak egy részénél - főleg persze az időseknél - az építéstörténet feltáratlan, valószínűleg források hiánya miatt nem is lehet kideríteni. Igyekeztünk a bemutatott hidak mindegyikénél a forrásokat, lehetőleg az újakat is feltüntetni. A bemutatott hidak több ok miatt nem reprezentálhatják a magyar hídépítés egészét részben azért, mert 1920 júniusában Magyarország területének nagyobb része a szomszédos országokhoz került az ott lévő érdekes, értékes hidakkal, másrészt az időjárás, a jég és tűz pusztítása mellett a II. világháború különösen súlyos károkat okozott. Az elpusztított és eredeti formájukban fel nem épült hidak közül csak néhányat említve: az ötnyílású zalalövői Zala-híd (1829) és rengeteg más boltozott híd is a háborús pusztításoknak esett áldozatul 1944-ben. A szegedi Tisza-híd, melyet az Eiffel cég Feketeházy János terve alapján épített (1882), Tokaj Totth Róbert tervezte Tisza-hídja az acélhidak között különleges vonalozásával kiemelkedő alkotás volt. A budapesti Erzsébet híd (1903) 290 m-es középső nyílásával 25 éven keresztül világrekorder volt, s nem mellesleg a lánchidak szépségversenyében is élenjárt. A Dunaföldvári Duna-híd 1930-ban Kossalka János professzor tervei szerint épült, első folytatólagos rácsos folyami hidunk volt, építésekor ebben a kategóriában az elsők között volt, 1944-ben ezt is felrobbantották. Vissza TARTALOM Köszöntő 9 Bevezetés 10 1. Öskü Kikeri-tói gát boltozata 12 Legionáriusok építették, halastó része volt TE 2. Sopron Ikva-hídja 14 Rejtőzködő utcahíd KK 3. Váci Gombás-patak-híd 16 250 éves, szobordíszes hidunk RR 4. Káptalanfa kétnyílású boltozata 18 Egyike legszebb hídjainknak KK 5. Olaszliszka Olasz-árok-hídja 20 Hídkápolna: egyedülálló csúcsíves boltozat HL 6. Karcagi Zádor-híd 22 Csonka híd a pusztában HL 7. Sárvár várbejáró hídja 24 Kávéscsészén megörökített, legtöbb nyílású boltozatunk TE 8. Jászdózsa Holt-Tarna-hídja 26 Kivitelezői gondok 200 évvel ezelőtt HL 9. Tarnaméra Öregtarna-hídja 28 A kőhidakban gazdag Heves megye szép műemléke TE 10. Hortobágyi Kilenclyukú híd 30 Magyarország leghosszabb és leghíresebb ,,kőhídja". HL 11. Héhalmi háromnyílású boltozat 32 Hortobágyi Kilenclyukú híddal egyidős TE 12. Zalaszentgróti Zala-híd 34 Rabok építették a ma már árva boltozatot RR 13. Széchenyi Lánchíd 36 Angol és skót láncszem Buda és Pest között HB 14. Margit híd 38 Szobrokkal díszített, szélesített, majd átépített hidunk TH 15. Solti vasbeton boltozatú csatorna híd 40 Magyarország első Monier-rendszerű vasbeton hídja SL 16. Komáromi Erzsébet Duna-híd 42 Első sarló alakú közúti hidunk, 115 éves ML 17. Városligeti Wünsch híd 44 Egyik korai merev betétes vasbeton hidunk KK 18. Szabadság híd 46 A világ legszebb Gerber-csuklós, rácsos hídja TH 19. Zielinski híd a Városligetben 48 A Városliget kapuja SL 20. Szekszárd-palánki Sió-híd 50 Az ősi átkelőhely eredeti formában álló vashídja KK 21. Balatonföldvári Zielinski gyaloghíd 52 Egyike hazánk kevés műemlék vasbeton hídjának KK 22. Répce árapasztócsatorna hídja 54 Egy vízrendezési munka 100 éves emléke TE 23. Gyomai Hármas-Körös-híd 56 Középső nyílása 117 éves TE 24. Foki Sebes-Körös-híd 58 Az acél és a vasbeton korai együttes alkalmazása TE 25. Kiskörei vegyes forgalmú Tisza-híd 60 Egyetlen vasúti-közúti forgalmú hidunk HL 26. Győri Kossuth híd 62 Építése idején nemzetközi érdeklődést váltott ki ML 27. Gróf Tisza István Sebes-Körös-híd 64 Korai vasbeton gerenda hídjaink szép példája TE 28. Győri Petőfi Rába-híd 66 Első hegesztett közúti hidunk, építésekor Európa-csúcs volt TE 29. Petőfi híd 68 A nyertes pályaművektől eltérő, felsőpályás rácsos híd TH 30. Veszprémi Szent István völgyhíd 70 Veszprém jelképe, Folly Róbert remeke ML 31. Vásárosnaményi II. Rákóczi Ferenc 72 Tisza-híd A Bereg kapuja HB 32. Szegedi Belvárosi Tisza-híd 74 A Feketeházy-Eiffel-féle híd méltó utóda RR 33. Balatonhídvégi Zala-híd 76 Karcsú acélhíd, a ,,hídcsata" szép alkotása RR 34. Szeghalmi Berettyó-híd 78 A Feketeházy-Eiffel-féle Tisza-híd anyagából készült TH 35. Árpád híd 80 57 évig Magyarország leghosszabb hídja volt TH 36. Dunaföldvári Beszédes József Duna-híd 82 A leghosszabb összefüggő rácsos acélszerkezet TH 37. Győri sétatéri Rába-híd 84 Különös karcsúságával tűnt ki ez a Gerber-rendszerű híd ML 38. Varasdi völgyhíd 86 Legnagyobb vasbeton ívhidunk TH 39. Bolond úti völgyhíd a 6. sz. főúton 88 Az első nagyobb, helyszínen előregyártott hídgerendák TH 40. Tiszalöki Bocskai híd a Keleti főcsatornán 90 Hasonlóak, de mégis mások TH 41. Tokaji Erzsébet királyné Tisza-híd 92 Királyok bora - Királyné hídja HB 42. Tihanyi hajóállomási híd 94 Tűsarkon és szinusz görbén ML 43. Szolnoki városi Tisza-híd 96 Az Erzsébet híd pályalemezének előtanulmánya TH 44. Erzsébet híd 98 A világcsúcs régi Erzsébet lánchíd méltó utóda TH 45. Erzsébet híd budai lejáró műtárgya 100 Az első nagyvonalú, többágú vasbeton hidunk KK 46. Az M7 autópálya V-lábú kerethídja 102 Szökellő gyaloghíd TH 47. Győri Vásárhelyi Pál gyalogoshíd 104 Első ferdekábeles hidunk ML 48. Makói Maros-híd 106 Monogram acélból RR 49. Kápolnásnyéki vasút feletti híd 108 Első teljes előregyártással készült hidunk KK 50. Kunszentmártoni Hármas-Körös-híd 110 Szabadon szerelt, feszített vasbeton hidak a Körösökön TH 51. A Hungária körút és a Kacsóh Pongrác út csomópontjának műtárgyai 112 Hímzésminta vasbetonból KK 52. Hidak és gyalogos aluljáró a Flórián téren 114 íves hidak a római romok felett KK 53. Hídvégardói Bódva-híd 116 Egyetlen fahíd az országos közutakon TE 54. Az MO autóút Hárosi Duna-hídja 118 Az első új helyen épített új Duna-híd a II. világháború után SL 55. Az MO autóút hídja a Soroksári-Duna felett 120 A szabad betonozás autóúti alkalmazása TH 56. Cigándi II. Rákóczi Ferenc Tisza-híd 122 Zsonglőrmutatvány 410 tonnával SL 57. Lágymányosi Duna-híd 124 Az első új Duna-híd Budapesten a háború óta SL 58. Záhonyi Tisza-híd 126 Három híd egymás mellett Magyarország és Ukrajna között HB 59. Tiszaugi közúti Tisza-híd 128 A társbérlet megszüntetetése korszerű acélhíddal HL 60. Körhíd az M1-M7 autópálya felett 130 Egyetlen teljes kör alaprajzú hidunk RR 61. Esztergomi Mária Valéria Duna-híd 132 57 év után újra él a viharos sorsú Duna-híd TH 62. Esztergomi, Árok utcai Kis-Duna-híd 134 Híven a hagyományokhoz, karcsú öszvérszerkezet SL 63. Szekszárdi Szent László Duna-híd 136 M9, az új kapcsolat első eleme SL 152 Hidaink nevéről 164 Hídtörténet 155 Életrajzok 165 Legnagyobb hídnyílások 64. Sárvári Nádasdy Ferenc Rába-híd 138 A Pentelei Duna-híd modellje ML 65. M7 autópálya Korongi hídja Letenye mellett 140 Az első feszített-függesztett szerkezet Magyarországon SL 66. Oszlári Tisza-híd az M3 autópályán 142 Ezer tonna egy darabban úszott a helyére HL 67. Az M7 autópálya Ebhegyi völgyhídja 144 Betolt híd a völgyben TE 68. Az M8 autópálya Pentelei Duna-hídja 146 Világcsúcs kosárfülből SL 69. Az M7 autópálya Kőröshegyi völgyhídja 148 Világcsúcs kosárfülből SL 70 Az MO autópálya Megyeri Duna-hídja 150 Hárfa a Duna fölött RR 166 Legnagyobb hídjaink 172 Kislexikon 167 Irodalomjegyzék 173 Névmutató
+ Mutass többet - Mutass kevesebbet
Árinformációk
Ingyen szállítás 14 000 Ft felett
Online ár: 2 090 Ft

A termék megvásárlásával

209 pontot szerezhet


Beszállítói készleten


Személyes átvétel 4-6 munkanap

Ingyenes


Házhoz szállítás 4-6 munkanap

14 000 Ft felett ingyenes

Állapot:jó állapotú antikvár könyv
Kiadó magánkiadás
Kiadás éve2007
Oldalak száma:173
Súly400 gr
ISBN2399998020120
ÁrukódSL#2108382547
Kötéspapír / puha kötés

Vásárlói értékelések, vélemények

Kérjük, lépjen be az értékeléshez!

Árinformációk
Ingyen szállítás 14 000 Ft felett
Online ár: 2 090 Ft

A termék megvásárlásával

209 pontot szerezhet


Beszállítói készleten


Személyes átvétel 4-6 munkanap

Ingyenes


Házhoz szállítás 4-6 munkanap

14 000 Ft felett ingyenes

Bukovicsné Békefy Daisy: A természet kincsestáraBukovicsné Békefy Daisy: A természet kincsestára