Murvai László egy intézmény. A pedagógus, a
bölcsész, a statisztikus, a vezető, a stratéga, az öszszegző, az adminisztráció percenként összezáródó
labirintusának fáradhatatlan feltárója mind helyet kap ebben
az intézményben. Megkerülhetetlenül és egyedi módon. Ezt
húzza alá nemrég megjelent újabb kötete is, amely szervesen
épül be abba az életműbe, amelyet méltán nevezhetünk a romániai magyar oktatás lelkiismeretének. Így könnyű, mégis
iszonyú nehéz feladatot hagy hátra azoknak, akik ezt az utat
szeretnék felmérni. Könnyű feladatot, hiszen öt évtizedes
szakmai útja minden percében ő maga írja laudációját a cselekedetek apró gyöngybetűivel, de mérhetetlenül nehezet is,
mert ezt az általa megírt laudációt hetek, hónapok alatt sem
lehetne összegezni.
Pályafutása a Szamos kanyargó útjához hasonló, melynek
partjai mentén húzódik szülővárosa, Szatmárnémeti is. A
szatmárnémeti Kölcsey Ferenc Gimnáziumtól a kolozsvári
Babeş-Bolyai Tudományegyetemig, magyartanári állomásai
útba ejtése - Ákos és Óvári, majd a Szatmár megyei szaktanfelügyelői tisztség betöltése után lépte át az oktatási minisztérium küszöbét 1972-ben. Az azóta eltelt tartalmas évtizedek
alatt, a minisztérium nemzetiségi osztályának tanfelügyelője,
irodavezetője, vezérigazgatója, majd államtitkári tanácsosa
azzá az egyszemélyes intézménnyé vált, amire a romániai
magyar nyelvű oktatásnak a legnagyobb szüksége volt.
Murvai László mentor is egyben. Az oktatásügy és a szakmapolitika olykor aláaknázott terepén számtalan esetben
kalauzolta a pályakezdők bátortalan lépéseit azon az elhivatottságba torkolló úton, amelyet csak született pedagógus
képes teljes hosszában bejárni. A némán megőrzött tapasztalat önmagában kiaknázatlan lehetőség, az átadott tapasztalat
azonban pótolhatatlan érték. Sajnálatra méltó tény, hogy ezt
a ,,nem csak középiskolás fokon" egész nemzetrésze számámára átörökített tapasztalatot a honi magyar oktatáspolitika csak
részeiben használta fel, az átgondolt reform pedig áldozatává vált
a 25 év leforgása alatt 22 minisztert fogyasztó általános oktatásügyi állandóságnak.
Első írását a Tanügyi Újság közölte (1967), később számtalan
oktatáspolitikai és irodalomtörténeti írása jelent meg a Hét, Igaz
Szó, Korunk, Utunk hasábjain. A Nyelvi és Irodalmi Közlönyben Bárd Oszkárról, a lapszerkesztőről ír (1982/1), és Dsida Jenő
Bárd Oszkárhoz intézett leveleit adja közre (1984/1). Ugyancsak Bárd Oszkárról írott monográfiájával doktorált 1984-ben.
Társadalom és iskola című munkájában megfelelő hangsúlyt kap
az anyanyelvi oktatás is. A sajtóban közölt, illetve kötet formájában is megjelentetett kisebbségi oktatás adattárán keresztül
megkerülhetetlenül hűséges kísérőként gyűjtötte, elemezte és
osztotta meg a romániai magyar oktatás szervezésére és minőségére vonatkozó információkat. További köteteiben, a Fekete
fehér könyv (1996), a Számok hermeneutikája (2001), a Kulcsok
és zárak (2005), a Körkép a romániai magyar oktatásról (2007)
című műveiben letisztulnak az ,,új idők" kulcsszavai, és számok,
rendeletek, határozatok, valamint törvénykeretek közé ékelve
nyerik el végső formájukat. Azt a formát, amely a romániai
magyar oktatás gyűjtőfogalma alatt teljes értékű képet nyújt a
vizsgált időszak (1990-2007) minden fontosabb változásáról. A
diagnózis - legalábbis a kisebbségi, ezen belül pedig a romániai
magyar oktatás kérdéskörét illetően - teljesnek tűnik. A fentebb
már említett, 2014-ben megjelenő kötettel (Oktatásunk háza
táján), amely a 2006-2013 közötti időszakot öleli fel, mindenképpen kiteljesül.
Nem szóltam a jó barátról. Érdekes, korosztályi gátakat ledöntő barátság ez, amely az egykori mentori szakasztól húzódik a
szárnybontogatáson túllépő diák, majd szaktanfelügyelő és útmutatója között. Nemzedékeket összekötő, mint maga a munka,
amelyből kihajtott.
Murvai László egyedisége, tudományos
háttérmunkájának univerzalizmusa, illetve a romániai nemzetiségi, kiemelten a magyar nyelvű oktatásügy érdekében kifejtett
tevékenységének elismeréseként kapott
Ezüstgyopár-díj koronázza ezt a méltatást. A mű 500 példányban jelent meg.
+ Mutass többet
- Mutass kevesebbet