A gyógypedagógia alapproblémái

medicina könyvkiadó zrt.  | 1976  | vászon  |  432 oldal

Libri Antikvárium
TARTALOM Előszó 39 Differenciálódás, integrálódás, interdiszciplinaritás a gyógypedagógiában (Gordosné dr. Szabó Anna) 41 Történeti előzmények 42 A fejlődés egyetemes törvényszerűségeiről 43 A magyar gyógypedagógia fejlődése 48 Gyógypedagógiai tipológia 51 Közös jellemzők 55 A differenciálás szükségessége és határai 56 Problémák 62 Gyógypedagógiai tevékenység 63 Az általános és speciális dialektikus egysége 69 Tevékenységformák 71 Fejlődési tendenciák 73 A gyógypedagógia mint tudomány 74 Többszintű integráció, pedagógiai dominancia 76 Belső diszciplínarendszer 80 Várható további specializálódás és integrálódás 83 Irodalom 85 A gyógypedagógia szociológiai problémái (Dr. Tóth György) 89 A gyógypedagógiai szociológiai kutatások szükségessége 90 A szociológiai kutatás - a prognosztikai szemlélet - és a pedagógiai tervezés néhány összefüggése 90 A szocializáció, a rehabilitáció és a deviancia fogalmának jelentősége a gyógypedagógiai szociológiában 93 A sérült személyiség komplex tanulmányozásának fontossága. A társtudományok által elért eredmények figyelembevételének jelentősége 95 A szociológiai szemlélet elfogadása néhány - a gyermekkel és az emberrel foglalkozó - tudomány területén, és ezek kapcsolata a gyógypedagógiai szociológiával 97 A szociológiai szemléletmód érvényre jutása a pedagógiában és a pedagógusképzésben 98 A szociológiai szempontú megközelítés térhódítása a gyógypedagógiában 99 A szociálpszichológiának és a nevelés szociálpszichológiájának kapcsolata a gyógypedagógiai szociológiával 101 Az orvosi-egészségügyi szociológia kapcsolata a gyógypedagógiai szociológiával 102 A személyiségzavar szociológiai szempontú megközelítésének fontossága a gyógypedagógiában 104 Az alkoholizmus káros hatása a személyiségfejlődésre 104 A sérült személyiségű fiatalok bűnözése. Kutatási feladatok 106 Állami gondozottak a gyógypedagógiai intézményrendszerben. Kutatási feladatok 107 A cigány tanulók integrálódásának néhány kérdése. A vizsgálódás iránya 109 A sérült személyiségű gyermekek fokozott veszélyeztetettsége. A kutatás lehetőségei 110 A gyógypedagógiai szociológia kutatómunka szempontjából hasznosítható eredmények. A kutatómunka további feladatai 111 Néhány vizsgálat eredményeinek áttekintése a gyógypedagógiai szociológiai kutatómunka szempontjából 113 Az orvosegészségügyi felmérések néhány tanulsága 115 További kutatási feladatok és a koordinálás szükségessége 116 Irodalom 118 A modern gyógypedagógia orvosi (egészségügyi) problémái (Dr. Csabay László és Dr. Göllesz Viktor) 123 Az orvosi munka jellegének változásai. Történeti alapok (Dr. Göllesz Viktor) 123 Szemléleti alapok 125 A gyakorlati megvalósítás. Akadályok 126 Az orvosi munka specifikus jellege 127 Problémák a fogyatékosságok orvosi diagnosztikájában (Dr. Csabay László) 128 Az orvos gyakorlati feladatai a gyógypedagógiai intézményekben. Terápiás lehetőségek (Dr. Csabay László) 133 Első - általános és speciális - vizsgálatok 136 Ismételt - általános és speciális - vizsgálatok. Terápiás kontroll 137 Tennivalók a gyógypedagógiai intézményből távozó gyermek körül 138 Az orvos feladatai a foglalkozásbeli és szociális rehabilitáció előkészítésében. Néhány elvi és gyakorlati szempont. (Dr. Göllesz Viktor) 139 Irodalom 142 A gyógypedagógiai pszichológia korszerű szemléleti kérdései (Lányiné dr. Engelmayer Ágnes) 146 A gyógypedagógiai pszichológia hagyományos értelmezése 147 Fő változások a társadalmi és tudományos közgondolkodás ember- és gyermekszemléletében 147 Fő tendenciák a gyógypedagógiai pszichológia szemléletének, céljának és munkaterületének átalakulásában 152 Az egész személyiség figyelembevétele a szociális interakció hatásaiban 153 Az életkori határok tágulása 155 A pozitív személyiségjegyek feltárása 158 A fogyatékosok és épek közötti határ megvonásának kérdése 159 A normalizáció elv 162 A sérült személyiség komplex megismerésének és vizsgálatának elve 164 Homogenitás és heterogenitás mint szelekciós elv 165 A sérült személyiség fejlesztésének pszichológiai elvei 166 A gondolkodás korrekciós nevelésének pszichológiai alapjai (Dr. Bödör Jenő) 173 A gondolkodás fejlesztésének alapelvei 173 A gondolkodás fejlesztésének társadalmi meghatározottsága 173 A gondolkodás fejleszthetőségének elve 174 A gondolkodás korrekciós nevelésének elve 179 Az általános törvényszerűségek sajátos érvényesülésének elve 186 A gondolkodásfejlesztés új útjai 190 Debilis tanulók gondolkodásának korrekciós neveléséről 195 Az individulis eltérések szerepe a gondolkodás korrekciós nevelésében 195 A konkrét-szemléletes és az absztrakt-szóbeli gondolkodás kapcsolatának sérülése és korrekciója 199 Irodalom 209 A hallási fogyatékosok gyógypedagógiájának alapjai (László András) 213 A hallási fogyatékosság fogalma 213 A hallási fogyatékosok csoportosítása 215 A hallási fogyatékosok száma 218 A halláskárosodás kihatásai 219 A hallási fogyatékos gyermek fejlődése az iskoláskorig 221 A hallási fogyatékos gyermek nevelése a családban 223 A hallási fogyatékos óvodai nevelése 227 A hallási fogyatékosok iskolarendszere 228 A hallási fogyatékosok iskolai nevelésének célja és feladatai 231 Az oktatás és képzés tartalma 232 A hangbeszéd kialakítása 234 Hallásnevelés 237 A hallásnevelés célja és feladatai 238 A hallásnevelés általános módszerei 241 A jelbeszéd 242 Irodalom 245 Az értelmi fogyatékosok gyógypedagógiájának alapjai (Sziklay Béla) 246 Az értelmi fogyatékosság fogalma, az értelmi fogyatékosok csoportosítása 246 Az értelmi fogyatékosság fogalma 247 Az értelmi fogyatékosok csoportosítása 250 Az értelmi fogyatékosok egyes csoportjainak jellemzése 252 Az értelmi fogyatékosok iskolahálózatának kialakulása (1897-1974) 258 A fogyatékosok tankötelezettségének bevezetése előtti időszak (1897-1921) 258 A fogyatékosok tankötelezettségét elrendelő 1921. év XXX. tc. hatálybalépése és a felszabadulás közötti időszak (1921-1945) 260 A felszabadulást követő időszak (1945-1975) 262 Az értelmi fogyatékos tanulók jelenlegi iskolarendszere 267 A foglalkoztató iskola 267 A kisegítő iskola (osztály, nevelőotthon) 271 Kisegítő iskolai továbbképző tagozat 278 Irodalom 280 A látási fogyatékosok gyógypedagógiájának alapjai (Dr. Méhes József) 282 A kialakulás mozzanatai 282 Speciális út a vakok nevelésére 284 Kísérlet az együttes nevelésre 284 A tiflopedagógia gyógypedagógiai orientációja (ophthalmodefektológia) 286 A gyógypedagógia általános elmélete és a tiflopedagógia 289 Társadalmi funkció és praxis 289 Izoláció és elidegendés 290 Defektivitás és életforma 291 Pedagógiai effektivitás és terápia 291 A gyógypedagógia és a nil nocere princícpiuma 293 Gyógypedagógia és reszocializáció 294 A ti flopedagógia kompetencia-felosztása 295 Típustan 296 Szelekcióstan 303 Tiflodidaktika és metodika 318 Rehabilitációs tan 319 Irodalom 320 A beszédkutatás jelentősége a gyógypedagógiában (Subosits István) 323 A beszéd és szocializáció 323 A gyógypedagógia központi kérdése: a beszéd kialakítása, illetve korrekciója 325 A beszédhibák experimentális kutatásának fejlődése 329 A kóros beszéd artikulációjának kísérleti vizsgálata 333 Adatok a beszédhibák akusztikájához 337 Az experimentális beszédkutatás és a beszédkorrekció összefüggése 351 Irodalom 354 A fogyatékosok társadalmi rehabilitációja (Dr. Göllesz Viktor) 356 Az iskolai és a felnőttkori rehabilitáció ellentmondásai és összefüggései 357 Az előzetes iskolázottság 365 A foglalkozásbeli rehabilitáció 368 A fogyatékosok pályaválasztásának sajátosságai 369 A fogyatékosok szakmunkásképzése 378 Foglalkoztatás szociális intézetekben 382 A felnőtt fogyatékosok rehabilitációjának intézményrendszere 386 Védőmunkahelyi foglalkoztatás 387 Társadalmi törekvések 393 Küzdelem a tradíciók és az izoláció ellen 393 Érdekvédelmi szervezetek 397 Szakirányú társadalmi szervezetek 397 Szociális gondoskodás és rehabilitáció összefüggése 398 Szakember-ellátottság 399 Irodalom 400
+ Mutass többet - Mutass kevesebbet
Árinformációk
Ingyen szállítás 15 000 Ft felett
Online ár: 5 000 Ft

A termék megvásárlásával

500 pontot szerezhet


Beszállítói készleten


Személyes átvétel 6-8 munkanap

Ingyenes


Házhoz szállítás 6-8 munkanap

15 000 Ft felett ingyenes

Állapot:jó állapotú antikvár könyv
Kiadó medicina könyvkiadó zrt.
Kiadás éve1976
Oldalak száma:432
Súly200 gr
ISBN0469001395957
ÁrukódSL#2106716380
Kötésvászon

Vásárlói értékelések, vélemények

Kérjük, lépjen be az értékeléshez!

Árinformációk
Ingyen szállítás 15 000 Ft felett
Online ár: 5 000 Ft

A termék megvásárlásával

500 pontot szerezhet


Beszállítói készleten


Személyes átvétel 6-8 munkanap

Ingyenes


Házhoz szállítás 6-8 munkanap

15 000 Ft felett ingyenes

Rebecca Ross: Ruthless Vows - Könyörtelen eskük - Libri Különleges KiadásRebecca Ross: Ruthless Vows - Könyörtelen eskük - Libri Különleges Kiadás