Dr. Jirka Alajos, Nagy Ferenc - Banó István - Waczulik Margit, Wilfried Stroh

3 db könyv latin nyelvtanulók számára: Latin olvasókönyv a gimnázium II. osztálya számára + Latin nyelvkönyv + Meghalt a latin, éljen a latin! - Egy nagy nyelv rövid története

szent istván társulat  | 1936  | kemény kötés  |  914 oldal

Libri Antikvárium
Latin olvasókönyv a gimnázium II. osztálya számára Latin olvasókönyvem e második kötete a Romulus halála után bekövetkezett interregnummal folytatja a római királyok korát. A királyok története, eltérően az eddigi szokástól, rövidebbre van fogva, hogy a figyelem a lényegesre irányuljon. A tanulók érdeklődését ebben az életkorban elsősorban események kötik le, ezért elsősorban eseményes olvasmányok szerkesztését tartottam főfeladatomnak. Igy is megnyilvánul az olvasmányokban a római hősiesség, harciasság és a vallásos eseményeknek tulajdonított nagy fontosság. A függelékben a megkívánt magyar tárgyú olvasmányokat vettem fel, szintén folytatva az első osztályban megkezdett tárgykört, párhuzamosan a magyar tanulmányokkal. Forrásaim legendák, krónikák, Rogerius és a Planctus voltak. A nyelvtani anyagot ugyanolyan óvatos fokozatossággal alkalmaztam, mint az első osztályban. A haladást világosan mutatják egyrészt az olvasmányok, másrészt a praeparatiós részben közölt nyelvtani magyarázatok. A gerundivumot, mint szerkezetet, külön gyakorlásra még korainak tartom a II. osztályban. S hogy mégis megismertessem anélkül persze, hogy teljes használatára már most kényszerítsem a tanulókat, ajánlatosnak láttam a part. perf. pass. absolutum használatával kapcsolatban felmutatni (urbs condita - urbs condenda). Az acc. c. inf. tárgyalása és megértése viszont azt tette kívánatossá, hogy világosan álljon a tanulók előtt a nem kijelentő alanyi és tárgyi mellékmondatok szerkesztési módja. Ezért előzi meg az acc. c. inf.-t a kérdő alanyi és tárgyi mondatok használata. Az eddigi szokástól eltérően ebben az osztályban is adok praeparatiót az egyes olvasmányokhoz. A tanulók nyelvtani ismeretei részben most egészülnek ki, részben most szilárdulnak meg, nem szabad tehát őket a könyv összes szavait tartalmazó szótár használatára utasítani. Az önálló szókeresésbe való bevezetést célozza az egyes szószedetek betűrendje. Ezek a szószedetek felölelik az első osztályban előfordult szavakat is, mivel az egyes osztályok szókincse nagyon különbözik a tanulók egyéni szókincsétől, s így meg kell adni a tankönyvben az alkalmat arra, hogy a tanuló az első osztály elhalványult szavait újra megtalálja. Valahányszor egy-egy szó újabb jelentéssel fordul elő a szövegben, mindannyiszor előfordul evvel az újabb jelentésével a szószedetben, amivel a tanuló megszokja a szavak többféle jelentését, másrészt nem kerül leküzdhetetlen feladattal szembe, ha nem kell többféle jelentés között válogatnia. Egyébként az olvasmányokban felhalmozott szókincs megtanulása nem fog nehézségekkel járni, mivel az alkalmazott szavak száma körül- belül 1350 s ezek közül is mintegy 600 már az első osztályban előfordult. De meg fogják könnyíteni a szótanulást az egyes olvasmányok szószedete után alkotott szócsoportok is, amelyek kiterjeszkednek az első osztály szóanyagára is. Az első olvasmányok még tárgyi csoportok alkotására látszottak alkalmasabbaknak. Ezek után következnek az egyes összetételek, mégpedig főként az igekötős igékből, s csak akkor, mikor a tanulók az igekötők jelentésváltoztató szerepével megbarátkoztak, következnek az azonos tövekből alkotott szavak. Igy az előfordult szóanyag állandó forgatása alapos megszilárdításhoz fog vezetni, de a latin nyelv szóalkotó rendszerébe való bepillantás gazdaságos szó- tanulást és értelmes jelentésmegfigyelést is fog eredményezni. A magyar gyakorló olvasmányok a megelőző latin részlet gondolatkörében mozognak, elsősorban ennek nyelvi anyagát gyakoroltatják, s szóanyagukban is az addigi ismeretekre támaszkodnak. Az őket megelőző s a latin olvasmányokat nyomon követő latin kérdések nemcsak a tanítás élénkítésére, vagy az érdeklődés ébrentartására készültek. Céljuk elsősorban az, hogy beszéd- gyakorlatokkal növeljék a tanulók analógiaérzékét és fejlesszék latin nyelvi kifejezőkészségüket. Véleményem szerint, ha a latin tanárok csak ösztönzésnek tekintik a könyv kérdéseit s azokat továbbfejlesztik adott körülményeikhez képest, szinte élő nyelvnek fogják megéreztetni a latin nyelvet tanítványaikkal (nem- csak olvasás, írás és hallás, hanem beszéd is !) és rövidesen melléje állíthatják eljárásukat a modernnyelvi új tanításnak, amely- nek az én felfogásom is a legtöbbet köszönheti. Végül a közmondások elég nagy számát említem meg, amelyeket talán sikerült ismét úgy alkalmazni, hogy mindig az olvasmány körében mozogjanak legtöbbször az abban történő esemény erkölcsi megítélésére vonatkozzanak. Abban a reményben, hogy könyvem kiindulópontja lehet egy olyan iránynak, amely lelkesebbé és eredményesebbé teszi a latin tanítást, ajánlom t. kartársaimnak lelkes munkájukban segítőtársul. Rákosliget, 1936. június hó. Dr. Jirka Alajos. Latin nyelvkönyv Tartalom Bevezetés 5 A latin nyelv 9 Studium I-XXX. (1-30. lecke) 14 Befejezés 262 A feladatok megoldása (Kulcs) 265 Nyelvtani összefoglalás 284 Függelék 319 Magyarázatok a Függelékben közölt szövegekhez 340 Betűrendes szótár 347 Nyelvtani tárgymutató 425 Meghalt a latin, éljen a latin! - Egy nagy nyelv rövid története NON VITAE SED SCHO­LAE DIS­CI­MUS! - Az a baj, hogy ,,az is­ko­lá­nak, nem az élet­nek ta­nu­lunk" - az ere­de­ti­leg így fo­gal­ma­zott mon­dás a fi­lo­zó­fus Se­ne­ca szem­re­há­nyá­sa volt az első szá­zad­ban. Sza­vá­ra ma is ér­de­mes fel­fi­gyel­ni. Wil­fried Stroh köny­ve nem "is­ko­lás fokon" te­kint vissza a latin nyelv által őr­zött kin­csek több mint 2000 esz­ten­dős múlt­já­ra. Meg­győ­ző­dé­se, hogy az ősök­kel való meg­is­mer­ke­dés a most élők szá­má­ra is se­gít­ség. LA­U­DA­MUS VE­TE­RES, SED NOST­RIS UTIMUR ANNIS - ,,Di­csér­jük az ősö­ket, de a je­len­kor­ban élünk." Ez Ovi­di­us mon­dá­sa idő­szá­mí­tá­sunk for­du­ló­já­nak idő­sza­ká­ból, ame­lyet így is ér­tel­mez­het­nénk: El­is­me­rő sza­vak­kal te­kin­tünk az ősök­re, mert se­gít­sé­get re­mé­lünk tőlük mai éle­tünk szá­má­ra is. Ebben az eset­ben talán igen­nel tud­nánk fe­lel­ni (ITA EST mon­da­nánk), ha va­la­ki ezzel a kér­dés­sel lepne meg ben­nün­ket: Do you speak Latin? A könyv címe nem lel­kes él­jen­zés, hanem ta­pasz­ta­lat: a latin él! Ennek köz­ve­tett bi­zo­nyí­té­ka, hogy a már nyug­dí­jas mün­che­ni egye­te­mi tanár (klasszi­ka-fi­lo­ló­gus) 2007-ben meg­je­lent mun­ká­ja best­sel­ler lett.
+ Mutass többet - Mutass kevesebbet
Árinformációk
Ingyen szállítás 15 000 Ft felett
Online ár: 5 490 Ft

A termék megvásárlásával

549 pontot szerezhet


Beszállítói készleten


Személyes átvétel 6-8 munkanap

Ingyenes


Házhoz szállítás 6-8 munkanap

15 000 Ft felett ingyenes

Állapot:jó állapotú antikvár könyv
Szép, megkímélt állapotú könyvek. A Latin olvasókönyv a gimnázium II. osztálya számára és a Meghalt a latin, éljen a latin! - Egy nagy nyelv rövid története című könyvek könyvkötői kötésben vannak.
Kiadó szent istván társulat
Kiadás éve1936
Oldalak száma:914
Súly1200 gr
ISBN2310005842832
ÁrukódSL#2112658927
Kötéskemény kötés

Vásárlói értékelések, vélemények

Kérjük, lépjen be az értékeléshez!

Árinformációk
Ingyen szállítás 15 000 Ft felett
Online ár: 5 490 Ft

A termék megvásárlásával

549 pontot szerezhet


Beszállítói készleten


Személyes átvétel 6-8 munkanap

Ingyenes


Házhoz szállítás 6-8 munkanap

15 000 Ft felett ingyenes

Ken Follett: StonehengeKen Follett: Stonehenge