Dr. Jirka Alajos, Nagy Ferenc - Banó István - Waczulik Margit, Wilfried Stroh
Latin olvasókönyv a gimnázium II. osztálya számára
Latin olvasókönyvem e második kötete a Romulus halála után bekövetkezett interregnummal folytatja a római királyok korát. A királyok története, eltérően az eddigi szokástól, rövidebbre van fogva, hogy a figyelem a lényegesre irányuljon. A tanulók érdeklődését ebben az életkorban elsősorban események kötik le, ezért elsősorban eseményes olvasmányok szerkesztését tartottam főfeladatomnak. Igy is megnyilvánul az olvasmányokban a római hősiesség, harciasság és a vallásos eseményeknek tulajdonított nagy fontosság. A függelékben a megkívánt magyar tárgyú olvasmányokat vettem fel, szintén folytatva az első osztályban megkezdett tárgykört, párhuzamosan a magyar tanulmányokkal. Forrásaim legendák, krónikák, Rogerius és a Planctus voltak. A nyelvtani anyagot ugyanolyan óvatos fokozatossággal alkalmaztam, mint az első osztályban. A haladást világosan mutatják egyrészt az olvasmányok, másrészt a praeparatiós részben közölt nyelvtani magyarázatok. A gerundivumot, mint szerkezetet, külön gyakorlásra még korainak tartom a II. osztályban. S hogy mégis megismertessem anélkül persze, hogy teljes használatára már most kényszerítsem a tanulókat, ajánlatosnak láttam a part. perf. pass. absolutum használatával kapcsolatban felmutatni (urbs condita - urbs condenda). Az acc. c. inf. tárgyalása és megértése viszont azt tette kívánatossá, hogy világosan álljon a tanulók előtt a nem kijelentő alanyi és tárgyi mellékmondatok szerkesztési módja. Ezért előzi meg az acc. c. inf.-t a kérdő alanyi és tárgyi mondatok használata. Az eddigi szokástól eltérően ebben az osztályban is adok praeparatiót az egyes olvasmányokhoz. A tanulók nyelvtani ismeretei részben most egészülnek ki, részben most szilárdulnak meg, nem szabad tehát őket a könyv összes szavait tartalmazó szótár használatára utasítani. Az önálló szókeresésbe való bevezetést célozza az egyes szószedetek betűrendje. Ezek a szószedetek felölelik az első osztályban előfordult szavakat is, mivel az egyes osztályok szókincse nagyon különbözik a tanulók egyéni szókincsétől, s így meg kell adni a tankönyvben az alkalmat arra, hogy a tanuló az első osztály elhalványult szavait újra megtalálja. Valahányszor egy-egy szó újabb jelentéssel fordul elő a szövegben, mindannyiszor előfordul evvel az újabb jelentésével a szószedetben, amivel a tanuló megszokja a szavak többféle jelentését, másrészt nem kerül leküzdhetetlen feladattal szembe, ha nem kell többféle jelentés között válogatnia. Egyébként az olvasmányokban felhalmozott szókincs megtanulása nem fog nehézségekkel járni, mivel az alkalmazott szavak száma körül- belül 1350 s ezek közül is mintegy 600 már az első osztályban előfordult. De meg fogják könnyíteni a szótanulást az egyes olvasmányok szószedete után alkotott szócsoportok is, amelyek kiterjeszkednek az első osztály szóanyagára is. Az első olvasmányok még tárgyi csoportok alkotására látszottak alkalmasabbaknak. Ezek után következnek az egyes összetételek, mégpedig főként az igekötős igékből, s csak akkor, mikor a tanulók az igekötők jelentésváltoztató szerepével megbarátkoztak, következnek az azonos tövekből alkotott szavak. Igy az előfordult szóanyag állandó forgatása alapos megszilárdításhoz fog vezetni, de a latin nyelv szóalkotó rendszerébe való bepillantás gazdaságos szó- tanulást és értelmes jelentésmegfigyelést is fog eredményezni. A magyar gyakorló olvasmányok a megelőző latin részlet gondolatkörében mozognak, elsősorban ennek nyelvi anyagát gyakoroltatják, s szóanyagukban is az addigi ismeretekre támaszkodnak. Az őket megelőző s a latin olvasmányokat nyomon követő latin kérdések nemcsak a tanítás élénkítésére, vagy az érdeklődés ébrentartására készültek. Céljuk elsősorban az, hogy beszéd- gyakorlatokkal növeljék a tanulók analógiaérzékét és fejlesszék latin nyelvi kifejezőkészségüket. Véleményem szerint, ha a latin tanárok csak ösztönzésnek tekintik a könyv kérdéseit s azokat továbbfejlesztik adott körülményeikhez képest, szinte élő nyelvnek fogják megéreztetni a latin nyelvet tanítványaikkal (nem- csak olvasás, írás és hallás, hanem beszéd is !) és rövidesen melléje állíthatják eljárásukat a modernnyelvi új tanításnak, amely- nek az én felfogásom is a legtöbbet köszönheti. Végül a közmondások elég nagy számát említem meg, amelyeket talán sikerült ismét úgy alkalmazni, hogy mindig az olvasmány körében mozogjanak legtöbbször az abban történő esemény erkölcsi megítélésére vonatkozzanak. Abban a reményben, hogy könyvem kiindulópontja lehet egy olyan iránynak, amely lelkesebbé és eredményesebbé teszi a latin tanítást, ajánlom t. kartársaimnak lelkes munkájukban segítőtársul.
Rákosliget, 1936. június hó.
Dr. Jirka Alajos.
Latin nyelvkönyv
Tartalom
Bevezetés 5
A latin nyelv 9
Studium I-XXX. (1-30. lecke) 14
Befejezés 262
A feladatok megoldása (Kulcs) 265
Nyelvtani összefoglalás 284
Függelék 319
Magyarázatok a Függelékben közölt szövegekhez 340
Betűrendes szótár 347
Nyelvtani tárgymutató 425
Meghalt a latin, éljen a latin! - Egy nagy nyelv rövid története
NON VITAE SED SCHOLAE DISCIMUS! - Az a baj, hogy ,,az iskolának, nem az életnek tanulunk" - az eredetileg így fogalmazott mondás a filozófus Seneca szemrehányása volt az első században. Szavára ma is érdemes felfigyelni. Wilfried Stroh könyve nem "iskolás fokon" tekint vissza a latin nyelv által őrzött kincsek több mint 2000 esztendős múltjára. Meggyőződése, hogy az ősökkel való megismerkedés a most élők számára is segítség. LAUDAMUS VETERES, SED NOSTRIS UTIMUR ANNIS - ,,Dicsérjük az ősöket, de a jelenkorban élünk." Ez Ovidius mondása időszámításunk fordulójának időszakából, amelyet így is értelmezhetnénk: Elismerő szavakkal tekintünk az ősökre, mert segítséget remélünk tőlük mai életünk számára is. Ebben az esetben talán igennel tudnánk felelni (ITA EST mondanánk), ha valaki ezzel a kérdéssel lepne meg bennünket: Do you speak Latin?
A könyv címe nem lelkes éljenzés, hanem tapasztalat: a latin él! Ennek közvetett bizonyítéka, hogy a már nyugdíjas müncheni egyetemi tanár (klasszika-filológus) 2007-ben megjelent munkája bestseller lett.
+ Mutass többet
- Mutass kevesebbet