A KönyvKereső szolgáltatás csak regisztrált ügyfeleink számára elérhető.
Hogy igénybe tudja venni, kérjük, jelentkezzen be, vagy regisztráljon oldalunkon.
okker oktatási iroda
| papír / puha kötés
|
603 oldal
Görög történeti chrestomathia
Tartalom
Előszó 3
Rövidítésjegyzék 6
Feliratok, papiruszok
A mykénéi kor görög szövegeiből 7
Görög zsoldosok egyiptomi szolgálatában 14
Dareios levele Gadatas ióniai satrapához 15
Athéni néphatározat a salamisi kléruchosokról 15
Athéni ostrakonok 16
A görögök győzelmi felirata 16
A naupaktosi telepesek utasítása 16
Athéni néphatározat Erythraira vonatkozólag 18
Az athéniek gyarmatosítása Thrakiában 19
Athéni javaslat a pénz egységesítésére 19
Athén, Argos, Mantineia és Élis szövetsége 20
A mélosi expedíció 21
A szicíliai expedíció 22
Eretria elpártolása Athéntől 23
Oiniadés athéni kitüntetése 23
Archelaos makedón király athéni kitüntetése 23
A samosiak polgárjoga - Athén veresége után 24
Athén megjutalmazza a hű samosiakat 25
A felszabadítók megjutalmazása 26
Amyntas és a chalkidikéiek szövetsége 27
Leukón, Bosporos uralkodója 27
A második athéni szövetség alapokmánya 28
Athén, Arkadia, Achaia, Élis és Phleius szövetsége 30
Görögország és a satrapák lázadása 30
Philippos elfoglalja Amphipolist 31
Athén és a thrák, paión és illyr királyokkal 32
Philippos és a chalkidikéiek szövetsége 33
Erythrai és Hermias szerződése 33
Spartokos, Pairisadés és Apollónios athéni kitüntetése 34
A görögök békekötése a makedón Philipposszal 35
Alexandros levele a chiosiakhoz 36
Kyréné gabonaszállítása 36
A Parosi Krónikából 37
Egy egyiptomi görög város phratria-beosztása 39
Az egyiptomi klérosok örökölhetősége 39
A katonai beszállásolások terhe Egyiptomban 39
Árverési hirdetmény 40
A hellenisztikus Dionysos-kultusz Egyiptomban 41
Kétnyelvűség a hellenisztikus Egyiptomban 41
Görögök és egyiptomiak keveredése 42
Ptolemaios Philopatór királyi címei 42
Királyi eskü 42
A rosettei-i kő 43
Okmányok megsemmisítése Egyiptomban 46
Egy római senator látogatása Egyiptomban 46
Az olbiai Prótogenés-felirat 47
A chersonésosiak esküje 50
Chersonésos és I. Pharnakés pontosi király szerződése 51
Homéros
Ajánlott részletek az Iliasból és az Odysseiából 52
Herodotos
A mű bevezetése 53
A pelasg kérdés 54
Lyd szokások, az etruszkok eredete 55
Kréta, Karia, Lykia 56
A görög és az egyiptomi Héraklés 58
Hérodotos megjegyzései értesüléseiről 59
Hekataios Egyiptomban 59
Görögök Egyiptomban 60
Naukratis mint görög gyarmatváros 60
Melyik a legjobb államforma? 61
A szkitákról 63
Néma kereskedelem a bennszülötteknél 72
Az V. századi görögség képe a Dunától északra eső területekről 73
Arisitagoras Spartában 73
Az athéni szabadság 74
A marathóni csata 75
Xerxés Görögország ellen vonul 78
Xerxés és Démaratos beszélgetése 81
Hydarnés és a halálra szánt spartaiak 83
A perzsák elűzése - Athén érdeme 83
Argos nehezen tisztázható szerepe 84
Az athéni öntudat Salamis után 85
Hérodotos művének zárófejezete 86
Thukydides
A mű bevezetése 87
Az athéni symmachia 97
Periklés első beszéde 98
Periklés beszéde a peloponnésosiak betörése előtt 101
Az attikai synoikismos 103
Periklés utolsó beszéde és összefoglaló jellemzése 104
A mytilénéi felkelés leverése, Plataiai 108
A kerkyrai osztályharc 112
A pylosi események és a spartai heilóták helyzete 110
A mélosi tárgyalás 117
A szicíliai hadjárat 122
Xenophón
Athén és Sparta békekötése 142
A harminc zsarnok uralma 144
Kinadón összeesküvése 144
Az Antalkidas-féle királybéke 146
A tízezer görög visszavonulása 147
A bithyniai Kalpé leírása 153
Telekspekulációk 154
Aristotelés
Szemelvények a Politikából 156
Pseudo-Aristotelés: Oikonomika 170
Lysias
A gabonakereskedők ellen 173
Isokratés
A Panégyrikos-ból 177
Speusippos
Levele Philipposhoz 180
Démosthenés
A koszorúról 183
Leptinés ellen 184
Theopompos jellemzése Philipposról 185
Polybios
A Historiai bevezetése 186
Bizánc gazdasági jelentősége 188
Rhodos helyreállítása a nagy földrengés után 188
Az államformák változásának ciklikus elmélete 190
Diodóros
A történetírás feladatai 193
Théseus 196
Kréta és a Kyklasok 198
Salamis 201
A 464-454. évi heilóta-felkelés 204
A Kallias-béke 205
Dionysios tyrannisa 205
A demokrácia visszaállítása Athénben 208
A spártai hegemónia bukása 209
Alexandros végrendelete 211
A bosporosi királyság felemelkedése 212
A Bosporos és Alexandria közti távolság 214
Cornelius Nepos
A Miltiadés-életrajzból 215
Themistoklés életrajza 217
Seneca
Xerxés és Démaratos beszélgetése 222
Plutarchos
Lykurgos életrajza 224
Solón életrajza 235
Periklés életrajza 243
Alexandros életrajza 254
Az athéni synoikismos 270
A délosi szövetség megalakulása 272
Plutarchos életrajzainak célja 272
Arrianus
Az Anabasis forrásai 274
Alexandros az Észak-Balkánon 274
Spitamenés és a sogdok felkelése Alexandros ellen 277
Alexandrost serege megakadályozza hódító útja folytatásában 279
Az ópisi zendülés 282
Alexandros hódító tervei 286
Állítólagos római követség Alexandrosnál 286
Alexandros istenítése 287
Áttekintés 289
Előadások a görög nevelés elméletéről
Trencsényi-Waldapfel Imre akadémikus a budapesti Eötvös Loránd Tudományegyetem klasszika-filológiai professzoraként a 60-as évek második felében, feltehetően 1967-ben, speciálkollégiumi előadások keretében fejtette ki nézeteit az ókori görög nevelés elméletéről. Korábban - s mindmáig - a magyar közolvasó Fináczy Ernőnek Az ókori nevelés története című (legutóbb reprint-kiadásban megjelent), a század elejéről származó, bőséges információval szolgáló, a szerző saját fordításaival illusztrált tankönyvéből tájékozódhatott. Trencsényi-Waldapfel nem vitatta a Fináczy-mű alaposságát, szakmai erényeit, sok szempontból azonban, főként a pedagógia elméletét illetően (összefoglalva fél évszázad nemzetközi kutatási eredményeit, ebben nem kis részt saját kutatásainak tanulságait) továbbfejlesztette a témáról kialakult gondolkodásmódot, néhány kérdésben lényegi módon eltérően a nagytudású pedagógia-professzor következtetéseitől. Eltér álláspontjuk például Arisztophanész megítélésében, a szofisztika értékelésében, egyáltalán a források megközelítésmódjában. (Feltűnő, hogy Trencsényi-Waldapfel óvakodott egy-egy vígjátéki vagy dialógus-szereplőt közvetlenül a szerző szócsövének tekinteni, a filológiai elemzést esztétikaival társítva, az ábrázolás sokoldalúságára hívta fel a figyelmet.) A hazai irodalomban merőben eredeti - s nagy fontosságú - a neveléselmélet ,,realista-naturalista" úttörőire vonatkozó tájékozódása és tájékoztató kedve (Démokritosz). Nagy fontosságot tulajdoníthatunk a ténynek, hogy a Szókratész-Platón-Arisztotelész tradíció mellett felmutatható egy másik tradíció is. Előbbinek egyenes az útja akár Herbartig, utóbbi felbukkan még a Rousseau-i életműben is.
A speciálkollégium előadásai közül mindössze négyet örökített meg (a kor technikai viszonyait tükröző) rossz minőségű magnetofonfelvétel. Ezen előadásokat rekonstruáltuk - a minimális, de elengedhetetlen szerkesztői beavatkozással.
Tartalom
ELŐSZÓ 3
ELŐADÁSOK A GÖRÖG NEVELÉS ELMÉLETÉRŐL 4
A Felhők - az antik pedagógiaelmélet görbe tükre 4
Jósló névadás 15
Társadalmi rétegződés és nevelés 17
Démokritosz - egy elfeledett tradíció 18
Terentius - a Fivérek 24
Még egyszer Szókratészről és a szofistákról 26
Platón - az utópiák születése 30
Egy kései tudósítás - Lukianosz 31
"A görögöt a nevelés teszi göröggé" 35
Azephébia 41
A nőnevelés 41
JEGYZETEK 47
FORRÁSOK 50
I. Görög és latin szerzők hivatkozott művei 50
II. Trencsényi-Waldapfel Imre filológiai munkái, melyekben az előadásokban felvetett problémák kifejtést nyertek 51
III. A görög neveléstörténet irodalmából 51
Lukianosz
ANAKHARSZISZ VAGY A TESTEDZÉSRŐL 54
Az ókori görög világ
A tenger őrizte meg az i.e. 5. századi (460 körüli) klasszikus görög szobrászat egyik legszebb darabját, amely egy görög istent ábrázol.
A fénykorból alig maradt ránk eredeti szobor. A bronzból valókat a barbár és keresztény utódok kedvtelve pusztítottak, ha nyersanyagra vágytak. Ezért volt nagy esemény, amikor 1928-ban az Euboia-szigeti Artemiszion-foknál a tengerből egy csaknem ép bronzszobrot halásztak ki.
Nem teljesen bizonyos, hogy a szobor kit ábrázol. Lehet Posszeidón, a tenger istene, amint éppen háromágú szigonyát hajítja el, vagy maga a villámszóró Zeusz.
Eredetije az athéni Nemzeti Régészeti Múzeumban található, másolata az ENSZ New York-i palotájának előcsarnokában.
A képen a teljes alakú szobor részlete látható.
Az athéni Akropoliszon található templom, az Erekhteion oszlopcsarnokának tetejét hosszú fürtő, redőzött köpenyű nőalakok tartják: a kariatidák.
A kariatidák Karia városából való lányok voltak, akik fejükön nádleveles kosárkával vallási táncot lejtettek Artemisz istennő tiszteletére. Ezeket a tartózkodó, ünnepi táncritmusban mozgó épületek tetőzetének alátámasztására, oszlopok gyanánt.
A kariatidák nevének van egy legendás magyarázata is, a római korból. Eszerint a görögök a perzsákhoz húzó kariaiakat legyőzvén, Karia városát lerombolták, a férfiakat leölték, a nőket pedig rabságba hurcolták. A görög építészek, hogy a kariaiak bűnhődését az utókor számára megörökítsék, a kariai rabnők szobrait oszlop-helyettesítőként alkalmazták nyilvános épületeken.