Kultúra - nevelés, oktatás - környezet - Ökológiai kultúra, ökológiai nevelés

budapest  | 1999  | papír / puha kötés  |  207 oldal

Libri Antikvárium
ELŐSZÓ Kedves Kollégák, tisztelt Konferencia! Glatz Ferenc elnök úr sok szeretettel köszönti a konferenciát és mindazt kívánja, mindazt a szeretetet tolmácsoltatja velem, amit én érzek Önök és a konferencia iránt. Ez pedig nagyon sok, kedves kollégáim! Én nem tudok most formális megnyitó szavakat mondani, túlságosan közel vagyok Önökhöz és mindahhoz, amit Önök az országból képviselnek, amit és akit az országból képviselnek, hiszen nem most találkozunk először és nem itt. Én az Önök munkáját a helyszínen, a gyerekeiken, a kertjeiken, az iskolájukon keresztül ismertem meg egy többéves országjárásban. És ha az én értékelésemet és a szavaimat csakugyan vállalja az akadémia elnöke, akkor együttesen azt mondjuk, hogy ma ebben az országban fontosabb munka sehol sem folyik, mint az iskolákban. Lehet, hogy ennek egyes szituációk, egyes törvények, egyes intézkedések látszatra ellentmondanak, minket azonban nem a látszat érdekel, mert mi, akik két élő közeggel dolgozunk - a gyermekkel és a még átfogóbbal, az élő természettel - tudjuk, hogy a végső szót ez jelenti. Ha valami szimbolikusát mondhatok üdvözletül ennek az értekezletnek, talán arra emlékeztetek, hogy közel egymáshoz két történelmi épületben folyik most a munka. Az egyikben a jelenünkről van szó, a jelen emberei beszélnek, sajnálatos módon gyakran üres terem előtt mondanak egymásnak nem egészen barátságos szavakat. A másik épületben, ebben a történelmi teremben azok vannak jelen, akik szerintem ma ennek a népnek a szívét és nem a jelenét, elsősorban a jövőjét képviselik. Ma ennek az országnak a jövője pár ezer tanteremben dobog és pár tízezer olyan pedagógus gondozza, akiket az egyik pedagógus-társunk lámpásnak nevezett. Ez a lámpás ma, ezek a lámpások ma - csodalámpák. Égnek, pedig olaj alig kerül beléjük. Bizonyítják azt, hogy a szellemnek a táplálása nem mindig és nem csak az anyagi erőtől függ, és amikor én azt mondom, hogy Önök a jövőt már most megnyerték azzal, ahogyan az Önök gyerekei, tanítványai gondolkoznak, akkor a legfontosabbat mondom, amivel megnyithatom ezt a konferenciát, amivel üdvözölhetem Önöket. Azért vagyok optimista és azért harcolok ez ellen az életveszélyes pesszimizmus ellen, amely a magyarságot kezdi elönteni, mert tudom azt, hogy mi már nyertünk. Mert azok, akik ezt az országot fél év múlva, négy év múlva, nyolc év múlva vezetik, talán még nem lesznek olyanok, amilyeneknek szeretnénk, de én remélem, hogy azok, akik az Önök osztályaiból kikerülnek, már tiszta ökológiai és globális gondolkodással vezetik majd ezt az országot és erkölccsel telítve - ami ma nagyrészt hiányzik. Így én, mint itt a legöregebb, akinek a halálra kell gondolni, optimista tudok lenni és meg kell ismételnem a legfontosabbat: az ország szíve ma nem az ország szívének nevezett fővárosban, hanem ötezer iskolában, ötezer faluban, a vidéken dobog. Sokan nem értik meg, hogy mit jelent az, amit én most mondok, Önök megértik. Ez az ország Budapesttel együtt lényegében vidék, abban az értelemben, ahogy mi ökológus pedagógusok érezzük, és azért tudjuk, hogy ez az ország a mienk, mert ez az ország a vidék, és az országnak és minden népnek a sorsa mindig a vidéké. Én nem tudom mással befejezni a köszöntőmet, minthogy azt mondom: a Jóisten áldását kérem az Önök munkájára és kérem ennek az országnak az egész közeli és távolabbi jövőjére. Köszönöm szépen! Budapest, 1997. december Vissza TARTALOM Köszöntő (Balogh János) 7 I. A kultúra - mint társadalmi alrendszer - jelentősége A kultúra, mint társadalmi alrendszer és a kultúra, mint második ökológiai rendszer (Bujdosó Dezső) 11 A társadalmi alrendszerek, a kultúra részesedése az állami költségvetésből Államháztartási reform - másképpen (Lukács András) 15 Az állami költségvetés helye, szerepe az oktatásban (Hajtman Ágnes) 29 II. Hit - művészet - nevelés, oktatás Az emberi lét értelme (Weissmahr Béla) 32 Természet- és környezetvédelem a Bibliában (Széchey Béla József) 37 Művészet és természeti nevelés (Orgoványi Anikó) 46 Korok, közösségek műveltsége (Bérezi Szaniszló) 54 III. Tudomány - nevelés, Oktatás - Környezet Tudomány - Nevelés, Oktatás - Környezet (Vida Gábor) 71 Az élettelen földi rendszer (Kerényi Attila) 75 Az élő földi rendszerjellemzői (Vida Gábor) 81 A biodiverzitás védelme tanárokkal, tanulókkal (Kovácsné Láng Edit-Sára Endréné) 86 Természet - társadalom - gazdaság avagy: az euro-amerikai civilizáció egyensúly nélküli hármassága (Papp Sándor) 90 Szellemi értékeink (Tóth Albert) 99 Honismereti adatbank hazánk természeti, művelődéstörténeti értékeiről (Matavovszky Tibor) 103 A társadalmi tevékenységek káros hatásai (Földi Tivadar-Palásti Erzsébet) 106 IV. Mire neveljünk? Az emberiség útjai - környezeti jövőképek (Somogyi Ferenc) 112 A környezet, a kultúra egysége - a nevelés teljessége (Gulyás Pálné) 124 Pedagógiai integráció és környezeti nevelés (Lantos Gábor) 130 A helyi természeti, környezeti értékek jelentősége a helyi tantervben (Budayné Kálóczi Ildikó) 140 Otthonunk csodái - életvitel A család szerepe a gyermeknevelésben - szocializációban (Kisvárdai Antalné) 142 Az iskolakert a környezeti nevelés szolgálatában (Láposi Ferencné-Nagyné Horváth Emília) 144 V. Az ökológiai kultúra érvényesülésének feltételei A művelődési kormányzat nevelést, környezeti nevelést segítő tevékenysége (Csonka Csabáné) 148 Környezeti nevelés és képzés az óvodától a főiskoláig Szarvason (Mihály Istvánné) 151 Környezeti szemléletű pedagógus-, szakemberképzés és továbbképzés (Kárász Imre) 155 Ökológiai közgazdaságtani szempontok a mérnökképzésben Mérnökképzés, környezetmérnök képzés (Szlávik János) 162 VI. A természet- és környezetvédő szervezetek bemutatása A kazincbarcikai regionális környezeti nevelési központ bemutatása (Ujvárosy Antal-Kiss Balázs) 174 A Hermán Ottó Természet- és Környezetvédő Kör bemutatása (Nagyné Horváth Emília) 180 Zöld Szív Ifjúsági Természetvédő Mozgalom (Orgoványi Anikó) 182 GEO-ENVIRON Környezetvédő Egyesület, Szeged Még vannak tiszta források: vigyázzunk rájuk! (Tóth Imre) 187 A Jézus Testvérei Ökumenikus Diakóniai Rend (OFSJ) bemutatása (Széchey Béla József) 189 A Feketerigó Környezeti Nevelési Oktatóközpont bemutatkozása (A Feketerigó Oktatóközpont vezetősége) 193 Szerkő Környezeti Nevelési Oktatóközponti Egyesület (Budayné Kálóczi Ildikó) 195 A Természet- és Környezetvédő Tanárok Egyesületének tevékenysége 1991-1998 között (A TKTE elnöksége) 197 A konferencia zárszava (Tóth Albert) 203 Kultúra - Nevelés, Oktatás - Környezet országos konferencia állásfoglalása 205 A kötet képanyagáról (f. m.) 206 A Szószabó Stúdió tevékenysége 207
+ Mutass többet - Mutass kevesebbet
Árinformációk
Ingyen szállítás 14 000 Ft felett
Online ár: 2 789 Ft

A termék megvásárlásával

278 pontot szerezhet


Beszállítói készleten


Személyes átvétel 6-8 munkanap

Ingyenes


Házhoz szállítás 6-8 munkanap

14 000 Ft felett ingyenes

Állapot:jó állapotú antikvár könyv
Kiadó budapest
Kiadás éve1999
Oldalak száma:207
Súly300 gr
ISBN0599000923353
ÁrukódSL#2106699988
Kötéspapír / puha kötés

Vásárlói értékelések, vélemények

Kérjük, lépjen be az értékeléshez!

Árinformációk
Ingyen szállítás 14 000 Ft felett
Online ár: 2 789 Ft

A termék megvásárlásával

278 pontot szerezhet


Beszállítói készleten


Személyes átvétel 6-8 munkanap

Ingyenes


Házhoz szállítás 6-8 munkanap

14 000 Ft felett ingyenes

Kriminálisan jó válogatásKriminálisan jó válogatás